Monday 27 April 2015

DOA MAKAN UNTUK CARI PARKIR

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Gambar: sumber google
Salam,

Selepas waktu rehat tadi, saya keluar bersama rakan sekerja kerana mahu mencari prop sesi foto Cover Pa&Ma, Rabu nanti. Dua lokasi kami pergi. Kedua-duanya sukar benar nak dapatkan parkir. Saya seperti biasa akan baca doa memudahkan urusan – Rabbi yassir wala tuassir rabbi tammin bil khair... In sha Allah, dengan izin Allah dengan membaca doa ini, kita akan peroleh apa yang dihajati. Alhamdulillah, saya berjaya mendapat parkir di kawasan yang sememangnya jadi idaman orang di kala cuaca hujan. Saya dapat parkir betul-betul berhadapan dengan pintu masuk kedai. Syukur sangat-sangat.

Selesai mencari prop di lokasi pertama, kami berganjak ke lokasi kedua pula. Sama seperti sebelum ini, saya terpaksa berpusing-pusing mencari parkir. Dalam hati, tak putus-putus membaca doa ini. Tiba-tiba rakan sekerja saya baca doa sebelum makan sambil tergelak sendiri. Katanya, kawan dia yang ajar kalau nak cari parkir. Saya katakan padanya, “Jangan gelak! Doa tu bukan khusus untuk dibaca sebelum makan je. Mak aku kata, sebenarnya doa tu doa rezeki.” Lantas, kami berdua sama-sama baca doa sebelum makan. Tidak lama selepas itu, ada sebuah kereta mengundur keluar. Yeay! Kami dapat “rezeki” (parkir)! Alhamdulillah.



Maksud doa sebelum makan: Ya Allah... Engkau berkatilah apa yang engkau telah berikan kepada kami dan jauhilah kami daripada azab api neraka. Hmm... memang ia tidak merujuk langsung bab makan kan? Jadi, memang tak salah kalau kita amalkan doa ini untuk cari parkir.

Nampak gaya lepas ni, saya boleh mula suruh Nail Ariq baca doa sebelum makan masa nak cari parkir sebab sekarang dia dah pandai mengajuk orang baca doa. Walau bagaimanapun, dalam masa yang sama, saya tetap akan suruh Nabiha Ai’sha untuk buat amalan kebiasaannya iaitu membantu saya membaca doa memudahkan urusan setiap kali kami mencari parkir ketika keluar bersama.

Harap entri saya ni boleh bantu yang lain-lain atasi masalah sukar dapat parkir lepas ni. Selain baca doa memudahkan urusan... kita tambah lagi satu doa... iaitu doa sebelum makan yang mana ia lebih kepada doa rezeki. Selamat cari parkir...

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment