Friday 10 April 2015

MAKANAN JEJARI

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

8 April 2015, genaplah 7 bulan umurnya Nuha Amna Ijjas binti Norjasmeen, anak bongsu yang istimewa di mata saya ini. Dia, saya katakan istimewa sebab lahir lima hari selepas pemergian suami yang saya cintai. Saya yakin anak istimewa yang saya panggil Nuha ini akan membesar sebagai insan yang hebat sama seperti kanak-kanak lain yang berpeluang merasai kasih sayang daripada insan bergelar ayah.

Nuha... mommy tahu, Nuha Amna Ijjas adalah anak yang bijak, tenang dan insan yang menakjubkan serta mampu menghadapi cabaran yang mendatang. Mommy, kakak Biha dan abang Nail sentiasa berdiri teguh di samping Nuha. Atas sebab itu juga, saya cuba beri yang terbaik melalui pemakanan Nuha.

Pada usia 7 - 9 bulan, bayi mula mahir menggunakan jejarinya dengan mengepit atau pincer grasp. Sebab itulah, kita akan lihat bayi sangat suka masukkan apa-apa objek ke dalam mulutnya. Memandangkan Nuha dah mula pandai menggenggam objek dan cepat saja tangan tu "menyambar" makanan yang terhidang di meja makan saat kami makan bersama, ia menjadi petunjuk kepada saya untuk mula beri peluang kepada Nuha untuk makan MAKANAN JEJARI! Dengan cara ini, Nuha dapat berlatih makan sendiri.

Yeay!!! Seronok tengok gelagat Nuha yang teruja saat makan sendiri sambil menggenggam makanan yang diberi. Antara jenis makanan jejari yang Nuha dah rasa tentulah buah-buahan. Saya lebih selesa ajar Nuha makan buah-buahan yang dipotong dalam bentuk jejari sebab ia manis semula jadi. Buah pilihan saya antaranya honey dew, sun melon dan rock melon. Memang air hasil daripada "gigitan" gusi Nuha akan meleleh-leleh... Tapi tak apa... ini salah satu daripada fasa perkembangan diri yang Nuha perlu lalui. Jadi, saya redha sahaja. Lepas makan tukar sahaja baju yang basah tu... Senang cerita... Tak usah "beratkan" kepala. Apa-apa pun, dalam masa terdekat ini, saya tetap akan ajar dia makan jejari roti, jejari roti bakar, jejari keju dan lain-lain.

Fakta yang saya dapat, kebanyakan bayi akan mencapai apa sahaja yang dia nampak dan mampu dicapai ketika berada di meja makan sekitar usianya 7 - 8 bulan. Memang jenuh melayan kerenah anak pada waktu ini. Sebagai alternatif, berikan anak sesuatu untuk dipegang tetapi pastikan ia bersih dan tidak akan mendatangkan kecederaan. Pada usia ini juga, si bayi mula meniru cara orang yang lebih dewasa mengunyah dengan menggerakkan rahangnya dari kiri ke kanan walaupun belum ada gigi. Tidak mengapa, inilah masa untuk bayi membiasakan diri untuk menelan makanan yang bersaiz lebih besar kelak.

Saya memang menantikan saat Nuha mencecah umur 7 bulan sebab saya boleh mula bereksperimen dan variasikan makanannya. Lepas ini makanan Nuha tak adalah terhad kepada bubur nasi yang dicampurkan dengan buah, sayur dan ubi-ubian sahaja. Saya dah boleh mula perkenalkan dia dengan pasta, ikan dan ayam pula. Doa saya, semoga Nuha terus membesar dengan sihat dan jadi cerdik bijak pandai. Aamiin... 

Salam,
Jastina Ijjas

2 comments:

  1. Semoga Nuha jadi anak solehah :)

    Memang kena banyak bereksperimen dengan anak kecil.
    Best ~

    ReplyDelete