Saturday 1 February 2014

1 FEB: HARI HIJAB SEDUNIA

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin

Salam,

Hari ini, 1 Februari 2014 telah dinobatkan sebagai Hari Hijab Sedunia. Sebenarnya, hari khusus untuk golongan wanita berhijab (tidak kira Muslim atau bukan Muslim) berhijab telah dimulakan sejak tahun 2012 lagi. Ia dicetuskan oleh seorang remaja yang bernama Nazma Khan. Dia berasal dari Bangladesh  mengalami pengalaman buruk berhijab ketika berada di New York, Amerika Syarikat.

Bersandarkan pengalamannya itu, timbullah idea untuk mengajak wanita di seluruh dunia melalui pengalaman berhijab. Inisiatif yang dimulakan oleh Nazma kini mendapat sambutan daripada wanita di seluruh dunia. Wanita Muslim dan bukan Muslin sama-sama memeriahkannya.  Hal ini kerana tujuan utama kempen ini ialah memberi penghormatan sewajarnya kepada pemakai hijab dan menghormati agama anutannya.

Oh, bertuahnya saya bekerja di syarikat Bumiputera yang membolehkan saya bebas memakai hijab tanpa sebarang sekatan. Walaupun Malaysia adalah negara Islam, saya tahu masih ada segelintir syarikat yang menghalang pekerjanya yang beragama Islam daripada memakai hijab ketika di tempat kerja.

Bagi saya berhijab ini maksudnya bukan sekadar memakai tudung menutupi rambut di kepala tetapi ia lebih daripada itu. Hijab itu sepatutnya menutup aurat daripada pandangan umum yang bukan muhrim saya. 

Dari sehari ke sehari, saya cuba memperbaiki diri. Saya akui, saya belum berhijab dengan sempurna walaupun mula menutup aurat daripada pandangan  khalayak sejak 17 tahun yang lalu. Masih banyak kekurangan dalam segi menutup aurat yang perlu saya perbetulkan.

Kadang-kadang, lengan baju saya tidak menutup keseluruhan tangan; kaki pula tidak diselindungi dengan stoking; dada juga ada waktunya tidak ditutup dengan sempurna. Ya Allah, ampunkan kekhilafanku ini. 

Kini, Nabiha bakal menginjak usia 9 tahun. Seboleh mungkin, saya mahu dia mula menutup aurat apabila umurnya 10 tahun. Saya tidak mahu dia jadi seperti saya yang hanya memakai tudung setelah menjejakkan kaki ke universiti.

Saya dan suami mahu Nabiha sedar kepentingan berhijab sejak dari awal. Sejak umurnya masih muda. Bukan sekadar menutup rambut di kepala tetapi berhijab dalam erti kata sebenar dan paling penting ia perlu memenuhi tuntutan syarak. 

Ya! Nampaknya saya sudah ada idea hadiah untuk ulang tahun kelahirannya yang ke-10, tahun hadapan. In sha Allah, saya akan hadiahkannya beberapa koleksi tudung sebagai permulaan berhijab. Nabiha! Opss... Kamu dah tahu apa hadiah kamu... Tak mengapa kan walau tak ada suprise? Mommy akan fikirkan kejutan dalam cara yang berlainan nanti ya.

Salam, 
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment