Saturday 1 February 2014

AYAT KURSI: AMALKAN SETIAP PAGI!

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam, 

Baru sahaja pagi ini, saya menulis entri berkaitan dengan amalan membaca ayat Kursi yang saya jadikan sebagai "pendinding" diri, keluarga dan orang yang selalu berada di sekitar kami. 

Kali ini, saya terpanggil untuk sekali lagi menekankan perkara yang sama setelah membaca beberapa status kawan-kawan di FB yang memberi peringatan tentang kejadian pukau yang dijalankan oleh satu pihak dipercayai lelaki Indonesia.

Khabarnya, satu kes berlaku di Seksyen 18, Shah Alam melibatkan remaja lelaki dan satu lagi di SACC Mall di mana mangsanya ialah wanita hamil. Tidak mustahil, kejadian yang sama boleh berlaku di tempat-tempat lain di sekitar Shah Alam dan kawasan lain juga.

Bimbangnya saya jika hal ini berlaku kepada saya sendiri dan orang-orang yang rapat dengan saya. Jika sekadar memukau dan mengambil barangan berharga tidak mengapa. Masih boleh dimaafkan lagi. Tapi, bagaimana jika ia lebih daripada itu. Oh! jauh pula fikiran saya menerawang. 

Saya akui, saya memang risau. Lebih-lebih lagi jika kejadian sebegini kepada golongan wanita. Saya takut jika pemukau terbabit mengambil kesempatan berlebihan. Nauzubillah... Jauhkan hal-hal kecelakaan daripada menimpa kami dan lindungilah kami sentiasa, ya Allah. Amin. 

Oleh yang demikian, saya mengingatkan diri sendiri dan kita semua untuk mengamalkan bacaan ayat Kursi, setiap hari! Sebaik-baiknya pada waktu pagi sebaik mahu melangkahkan kaki keluar dari rumah. Selepas membaca ayat ini, panjatkan doa kepada Allah SWT supaya dia melindungi kita. In sha Allah, dengan izinNya, kita pasti selamat sepanjang hari.

Salam, 
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment