Sunday 2 February 2014

UJI hcG SEAWAL PAGI

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

Saya mula menceburkan diri dalam bidang penulisan berkaitan kehamilan sejak belum bernikah lagi. Saya secara rasmi menjadi wartawan Pa&Ma sekitar awal tahun 2004. Jadi, banyak perkara yang saya kurang arif lantaran tiada pengalaman.

Apabila diri sendiri melalui pengalaman hamil kali pertama setelah mendirikan rumah tangga, saya tertanya-tanya apa perlunya kita melakukan ujian kehamilan seawal pagi atau lebih tepat lagi di waktu Subuh. Bagi saya apabila hamil, sudah pastinya hormon hcG sudah sedia ada dalam diri, jadi kita boleh mengetahui kehadirannya pada bila-bila masa dan tidak terhad pada waktu pagi sahaja.

hcG atau nama penuhnya human chorionic gonadotropin ialah sejenis hormon yang dapat menunjukkan seseorang wanita itu hamil. Hormon ini dihasilkan oleh uri selepas berlakunya persenyawaan iaitu setelah zigot terbenam dalam dinding rahim. Paras hcG yang boleh dikenalpasti menerusi air kencing lebih tinggi apabila usia kehamilan semakin meningkat.

Untuk mengetahui hamil atau sebaliknya, kita boleh melakukan ujian kehamilan dengan menggunakan kit penguji kehamilan yang boleh didapati di farmasi seawal 7 hari daripada tarikh kita sepatutnya haid.

Memandangkan ada kes di mana kit penguji kehamilan gagal mengesan hcG biarpun haid sudah lewat, bertenang... itu bukan petanda kita tidak hamil. Kadang-kadang paras hcG masih rendah, sebab itulah keputusannya negatif.

Oleh kerana itulah, kita sangat digalakkan untuk melakukan ujian kehamilan sewal pagi di Subuh hari. Ketika ini, para hcG berada pada tahap yang paling tinggi. Bagi yang gagal mendapat hasil yang diharapkan, kita boleh cuba sekali lagi keesokan harinya pula.

Untuk ujian kali kedua itu, kita kena bangun seawal pagi dan jangan sesekali minum air sebelum membuang air kecil bagi mendapatkan sampel air kecing berkualiti.

Bagi mendapatkan keputusan yang lebih sahih, kita boleh usahakan ujian darah. Hal ini kerana ujian darah lebih sensitif berbanding  ujian air kencing. Malah, ia boleh mengesan kehamilan sejak dari enam hingga lapan hari selepas persenyawaan! Ujian darah ini anda boleh dapatkannya  di klinik atau hospital berhampiran.

Jangan jadi naif seperti saya sewaktu mahu melakukan ujian kehamilan kali pertama. Ada lebih baik jika ujian kehamilan dilakukan pada waktu pagi seminggu selepas haid kita lewat. Diharap dengan melakukannya pada awal pagi, keputusan yang bakal kita peroleh memuaskan hati.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment