Saturday 1 February 2014

AYAT KURSI, PELINDUNG DIRI

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

Khamis lepas, sekali lagi rakyat Malaysia dikejutkan dengan kes jenayah yang melibatkan kanak-kanak kecil. Satu berlaku di Muar Johor, di mana seorang murid sekolah agama berumur 10 tahun diculik, dirogol, diliwat dan ditoreh kemaluannya. Kejadian berlaku ketika dia dalam perjalanan ke sekolah menaiki basikal bersendirian melalui jalan pintas dari rumahnya.

Satu lagi kes di Seksyen 4, Bandar Baru Bangi. Si kecil baru berumur 7 tahun, mati dikelar ayahnya sendiri. Dua orang kakaknya yang berumur 10 dan 12 tahun pula cedera di tengkuk dan tangan malah salah seorang daripadanya putus jari.

Kala membaca heading berita-berita ini, saya terus beristighfar panjang. Simpati mengenangkan nasib keempat-empat kanak-kanak ini. Dalam masa yang sama, saya terus terbayangkan anak-anak sendiri - Nabiha dan Nail.

Setiap hari, sebelum meninggalkan mereka untuk ke tempat kerja, saya akan membaca doa "pendinding" iatu ayat Kursi. Saya percaya dengan membaca ayat ini, Allah SWT akan menghantar dua malaikat untuk melindungi diri si pembacanya. 

Oleh kerana anak-anak masih kecil, maka sayalah yang membacakan ayat Kursi yang diiringi dengan doa memohon diberi keselamatan sepanjang hari. Bukan untuk mereka berdua sahaja, saya turut membaca ayat dan doa yang sama untuk diri sendiri, suami, mak dan orang-orang yang berada di sekeliling kami agar diiringi malaikat-malaikat bagi melindungi keselamatan kami.

Sebaik sahaja melangkahkan kaki keluar dari rumah untuk ke rumah pengasuh Nail, saya dahulukan rutin dengan membaca surah al-Fatihah untuk disedekahkan kepada Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarga saya. Selanjutnya, terus saya bacakan ayat Kursi ini bersama doanya. 

Saya lakukan rutin ini setiap hari bersama Nail. Setiap kali selepas melakukannya, Nail akan mengaminkan doa saya (meraup kedua-dua tangannya ke wajah). Jadi, besar harapan saya agar Allah SWT memakbulkan doa saya apabila ia diaminkan oleh seorang kanak-kanak kecil yang masih tiada dosa.

Selain daripada membaca ayat Kursi untuk tujuan keselamatan atau saya 
panggilnya sebagai doa pendinding, ada manfaat lain yang ada pada ayat ini.
Berikut saya kongsikan maklumat yang saya dapat untuk pengetahuan diri  sendiri dan anda semua.

Manfaat lain ayat Kursi  
Orang yang selalu membaca ayat ini akan dicintai dan dipelihara Allah SWT sebagaimana Dia memelihara Nabi Muhammad SAW.  

Jika kita membaca ayat Kursi ketika dalam kesempitan, Allah SWT pasti akan memberi pertolongan.

Sesiapa yang membaca ayat Kursi semasa berbaring di tempat tidurnya,
Allah SWT mewakilkan 2 malaikat memeliharanya sehingga bangun dari tidur.

Dengan membaca ayat Kursi di akhir setiap solat Fardhu, kita akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga waktu solat yang lain.

Kita akan diberikan keselamatan ketika dalam perjalanan jika membaca ayat Kursi sebelum memulakan perjalanan.

Jika kita membaca ayat Kursi sebelum keluar rumah, Allah SWT akan
mengutuskan 70,000 malaikat dan kesemua mereka memohon keampunan dan
mendoakan  diri kita.

 
Sesiapa yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat perlindungan Allah SWT daripada gangguan dan hasutan syaitan.

Ayat Kursi boleh menjadi benteng kuat untuk menyekat pencuri daripada memasuki rumah. Dengan izin Allah SWT, kita akan terhindar daripada pencerobohan pencuri.

Jika dibaca 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan solat sunat dua rakaat, Allah SWT akan memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan pembesar.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment