Friday 31 January 2014

NAMA OH NAMA

Teks: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

Tugas saya tdak hanya terbatas sebagai penulis majalah. Saya telah diajar untuk menjadi seorang yang multi-tasker. Jadi, ada ketikanya, saya akan "turun" padang membantu mempromosikan majalah. Salah satu event yang sering Pa&Ma sertai ialah expo Maternity & Children anjuran TCE. Dalam setahun, dua kali akan berkampung selama 3 hari di Mid Valley Exhibition Centre. 

Minggu sudah, saya bertugas di meja pendaftaran untuk  Pertandingan Prince & Princess Pa&Ma 2014 dan Peraduan Bijak Puzzle Pa&Ma. Di kesempatan itu, saya berpeluang untuk "mengenali" pelbagai nama bayi dan kanak-kanak. Ada yang pendek - ringkas, panjang berjela, mudah disebut dan tidak kurang juga sehingga terbelit-belit lidah dibuatnya. 

Ketika studio foto hampir ditutup pada hari terakhir Pertandingan Prince & Princess Pa&Ma 2014 kerana waktu itu sudah menjangkau jam 1 petang, tiba-tiba saya didatangi seorang ibu yang merayu-rayu mahu menyertai pertandingan itu. Setelah berbincang dengan rakan sekerja, kami terima juga penyertaannya. 

Ketika sesi foto berlangsung, baru saya perasan yang ibu ini adalah orang yang sama pernah menyertai Pertandingan Si Manja Fotogenik di expo terdahulu. Saya pernah menegurnya dengan memberi cadangan untuk menukar nama anak di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) lantaran dia mengambil masa untuk mengisi borang kerana tidak pasti ejaan nama anaknya. Sudahlah nama anaknya itu panjang. Ada empat nama kemudian susah pula ejaannya. 

Saya sendiri tak berupaya nak mengingat nama anaknya apatah lagi ingat ejaannya. Simpati saya pada anaknya itu. Di masa akan datang, pasti dia juga akan menghadapi situasi yang sama seperti ibunya iaitu terlupa ejaan nama sendiri. 

Menyentuh tentang hal nama ini, sebenarnya saya pun pernah melakukan kesilapan dengan memberi ejaan nama yang kononnya unik untuk Nabiha. Maafkan mommy ya Nabiha. Nama pertama yang didaftarkan untuknya ialah Nabiha Ie'sya. Selepas saya mendapati orang lain sukar menyebut namanya dengan betul, saya terus menukar namanya kepada ejaan yang lebih mudah dan senang disebut iaitu Nabiha Ai'sha. 

Mujur saya didorong menukar nama ketika Nabiha belum mencecah umur setahun. Jadi, proses pertukaran namanya lancar tanpa ada sebarang masalah. Jika anak kecil yang melebihi 1 tahun mahu menukar nama, prosesnya agak memakan masa kerana perlu mengangkat sumpah di hadapan Pesuruhjaya Sumpah terlebih dahulu sebelum nama baru boleh didaftarkan di JPN. 

Kesilapan yang sama tidak mahu saya ulangi lagi. Saya serik. Pemilihan nama Nail dilakukan sejak dari awal. Kali ini saya dan suami mahu nama anak kami disebut dalam dua suku kata sahaja. Untuk memastikan kesinambungan nama N... A... kami pilih Nail Ariq sebagai nama untuk anak kedua kami.

In sha Allah, jika rezeki anak bertambah lagi, kami sudah ada senarai nama untuk bayi lelaki dan perempuan. Yang pasti nama-nama N... dan A... itu akan disebut dalam dua suku kata juga. Cuma kami belum lagi gabungkan nama N... dan A... bagi mendapatkan maksud nama yang baik dan bagus. 

Belajar daripada kesilapan sendiri dan seboleh-bolehnya tidak mahu kesalahan yang sama dilakukan oleh orang-orang yang terdekat mahupun anda yang membaca entri ini, saya nasihatkan pilihlah nama yang baik, senang disebut dan mudah dieja. 

Janganlah kita menyusahkan si anak dengan memberikan nama yang sukar dieja ataupun terlalu panjang hanya kerana mahu ia lain daripada yang lain. Susah nak isi namanya dalam borang nanti. Bayangkan juga bagaimana agaknya situasi bakal suami anak itu di kala mahu diakad nikah jika namanya panjang dan susah nak disebut. Mesti semput dibuatnya.

Jadi, renung-renungkan... dan selamat memilih nama yang sesuai...   

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment