Monday 20 January 2014

CLOTH DIAPER VS DISPOSABLE DIAPER

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google


Salam,

Saya mula mengenali lampin kain moden atau lebih glamor dengan CLOTH DIAPER (CD) di tahun 2007 iaitu setelah Nabiha berumur 3 tahun. Sayang sekali saya tidak mengetahui tentang kewujudan CD lebih awal. Jika tidak, pasti saya menggunakannya.Terima kasih kepada Siti Nur Suraya, pengasas Lunatots. Dialah insan yang bertanggungjaab mendedahkan kepada saya kebaikan CD.

Oleh kerana tahu tentang kebaikan penggunaan CD, sejak Nail dalam kandungan lagi, saya bertekad menggunakan CD, walaupun ada beberapa teman yang meragui kemampuan fizikal saya untuk bertahan. Sejak dari awal, sedikit demi sedikit saya mengumpul CD untuk kegunaan Nail setelah lahir kelak.

Biarpun sudah mempunyai stok beberapa helai CD untuk kegunaan Nail, saya hanya gunakan setelah dia berumur sebulan setengah. Saya terpaksa tangguhkan penggunaan CD kerana Nail mengalami jaundis. Dia kerap membuang air kecil dan cirit-birit.

Oleh kerana saya sendiri masih belum cukup kuat terutamanya di minggu pertama selepas bersalin, jadi saya gunakan DD khas untuk bayi baru lahir. Saya tidak mahu susahkan mak yang menjaga kami anak beranak sepanjang tempoh berpantang. Bagi saya, ketika itu penggunaan DD adalah lebih praktikal.

Selain daripada mahu berbakti kepada Bumi dengan mengurangkan penggunaan DD, saya juga mahu berjimat daripada segi wang ringgit. Memang pada mulanya, saya perlu melabur sejumlah wang untuk membeli beberapa helai CD. Tetapi untuk tempoh jangka panjang, banyak penjimatannya. Malah, suami bersyukur dengan keputusan kami memilih CD yang telah banyak membantu kami daripada segi kewangan.

Biarpun saya menggunakan CD untuk Nail, saya tetap membeli DD. Tetapi kekerapannya boleh dikira. Saya anggarkan 3 - 4 bulan sekali untuk satu pek DD. Saya perlu menjadi ibu praktikal mengikut keadaan semasa. Saya pakaikan Nail dengan CD untuk penggunaan hari siang tetapi di malam hari, dia menggunakan DD atas faktor mahu mengelakkan lampin bocor. Saya mahu Nail berkeadaan selesa sewaktu tidur selain saya sendiri pun mahu tidur lena juga.

Malah, DD turut saya gunakan ketika perlu berjalan jauh seperti bercuti. Faham-faham sahajalah jika di tempat orang, agak sukar untuk saya melakukan rutin-rutin mencuci CD seperti biasa.

Terpulanglah pada anda. Sama ada mahu menggunakan sepenuhnya CD mahupun DD. Pilihan terletak di tangan masing-masing. Di pihak saya, saya memilih untuk menggunakan kedua-duanya tetapi lebih banyak cenderung melebihkan penggunaan CD.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment