Thursday 30 January 2014

DELIMA PUNYA KHASIAT HEBAT

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin
Foto: Sumber google


Salam,

Buah delima adalah salah satu daripada makanan sunah. Oleh kerana itulah, buah ini sangat baik untuk kita kerana ia kaya dengan khasiat untuk kesihatan. Malah, orang-orang tua kata, sebaik-baiknya sebiji delima dimakan oleh satu orang (tanpa dikongsi dengan orang lain) sehingga habis kerana setiap satu butir isi buah delima ini mempunyai khasiatnya tersendiri.

Sejak dari dahulu, saya memang suka makan delima. Masa saya kecil, susah juga nak dapat buah ini. Ada musimnya... Biasanya ia dapat dibeli jika kami sekeluarga ke Jalan TAR bila musimnya tiba. Waktu itu, arwah abah pasti akan beli beberapa biji buah delima untuk kami makan sekeluarga. Kalau bernasib baik, dapatlah makan delima yang manis. Kalau tidak, buah yang masam-masam manis itu dimakan juga sebab saya berpegang kepada kata orang-orang tua seperti yang saya katakan tadi.

Masa saya mengandung dahulu pun, saya suka makan buah delima walaupun tidak selalu. Melalui pembacaan, saya tahu buah delima dapat membantu anak yang saya kandungi itu menjadi bayi yang sihat dan cerdas.

Tambahan pula, delima juga sangat kaya dengan kandungan asid folik. Jadi, ia membantu saya dan para ibu hamil yang lain mencegah kecacatan tiub saraf pada bayi. Satu lagi kebaikan delima untuk wanita hamil ialah jus delima yang diambil secara berterusan dapat mengelakkan masalah kejang kaki yang biasa dihadapi terutamanya di akhir trimester kehamilan.

Sehubungan itu, untuk makluman, saya dilahirkan dalam keluarga yang mempunyai sejarah kanser. Dua orang makcik saya dari sebelah mak menghidap kanser payu dara. Melalui "risikan" yang dilakukan di Internet, saya didedahkan yang buah delima dapat membantu saya mengurangkan faktor risiko.

Dengan kandungan antioksidan yang tinggi dalam buah delima, ia dapat membantu kita melawan melawan radikal bebas yang boleh merosakkan sel tubuh. Info yang saya dapat itu juga menyatakan delima mengandungi antioksidan, dua hingga tiga kali lebih tinggi berbanding anggur merah.

Delima bukan sekadar untuk mengurangkan risiko kanser payu dara sahaja ya. Malah untuk kanser-kanser lain juga. Saya tak ingat statistiknya tetapi banyak kajian telah membuktikan khasiat buah delima dalam hal-hal berkaitan kanser seperti paru-paru dan prostat.

Banyak lagi kebaikan delima kepada kesihatan kita selain daripada apa yang saya nyatakan ini. Delima kan makanan sunah? Sudah tentu ia baik untuk kita semua. Jom, kita praktikkan amalan sunah dengan menjadikan amalan memakan buah delima sebagai salah satu daripadanya.

Dalam entri yang akan datang, saya akan kongsikan panduan untuk mengeluarkan buah delima sebiji demi sebiji agar senang dimakan. Caranya mudah sahaja. Nantikan ya...

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment