Tuesday 21 January 2014

SEDEKAHKAN AL-FATIHAH SETIAP HARI

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin
Foto: Sumber google

Salam,


Di dalam surah AL-FATIHAH terkandung banyak ilmu berharga jika kita benar-benar fahami maksudnya. Ada tujuh ayat kesemuanya. Di sini, saya tampilkan terjemahan surah berdasarkan setiap ayat. Saya peroleh terjemahan ini daripada pencarian di Internet. Mari kita sama-sama fahami setiap satu terjemahan ayat dan jadikannya sebagai asas panduan kehidupan. 

Ayat 1: Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Ayat 2: Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Ayat 3: Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ayat 4: Yang menguasai hari pembalasan.

Ayat 5: Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.

Ayat 6: Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.

Ayat 7: (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.


Lazimnya kita baca surah ini ketika bersolat ataupun sebelum memulakan doa bukan? Tidak sekadar itu, saya membiasakan diri untuk bersedekah surah al-Fatihah setiap hari. Biasanya saya lakukannya di waktu pagi. Sambil berjalan mendukung Nail untuk dihantar ke rumah pengasuhnya, saya akan membaca surah ini dalam nada yang hanya boleh didengari oleh kami berdua. Bimbang juga jika dibaca terlalu kuat sehingga mengganggu pendengaran orang lain.

Setelah lengkap membaca tujuh ayat surah ini, saya terus menyusun ayat untuk menyedekahkannya kepada Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat. Diikuti arwah abah, mak, suami, diri saya sendiri, Nabiha dan Nail.

Dalam masa yang sama, saya turut memohon agar Allah SWT mengampunkan dosa-dosa kami setiap hari dan menempatkan arwah abah di kalangan orang-orang yang beriman. Bagi yang masih hidup ini, saya bermohon agar kami diberi keberkatan hidup, dimurahkan rezeki dan jika loh mahfuz dicatatkan kegagalan pada hari itu, maka tukarkanlah ia kepada kejayaan.  

Saya mula menyedari untuk istiqamah memberikan sedekah al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah SAW setiap hari setelah mendengar ceramah daripada seorang ustaz di kaca televisyen. Katanya, kita sering lalai sedangkan amalan ini sungguh mudah. Jika selalu dibuat, pasti ia menjadi kebiasaan. Yang penting, kita mesti istiqamah dalam melakukannya.  

Benar kata ustaz yang menyampaikan ceramah itu. Bagi saya ia mudah sahaja. Hanya ambil masa tidak sampai 5 minit pun. Dan saya lakukannya ketika berjalan. Senang bukan? Yang penting kita perlu ikhlas dan sentiasa berterusan dalam melakukannya.

Saya tidak berpeluang melakukan amalan sedekah ini bersama Nabiha yang lebih berakal kerana setiap pagi dia ke sekolah bersama daddynya. Jadi, saya gunakan kesempatan bersama Nail untuk melakukannya. Saya sangat berharap dengan kebiasaan yang telah saya terapkan pada Nail ini dapat dijadikan amalannya pada masa akan datang.

Ya! Saya mahu anak-anak sentiasa mendoakan doa kebaikan dan kesejahteraan buat saya dan suami. Jika boleh setiap hari, sama seperti yang saya lakukan bersamanya saban hari. Amin... Semoga Nail dan Nabiha menjadi anak yang soleh dan solehah seperti yang didambakan oleh kebanyakan ibu bapa.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment