Tuesday 28 January 2014

CIUMAN SUMBER PAHALA

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google

Salam,

Geramnya tengok baby ni. Kalaulah dapat cium dia...
Seronok bukan setiap kali dapat cium anak-anak? Lebih-lebih lagi, anak-anak kecil. Tambah terharu bila setiap kali kita cium anak-anak, mereka akan membalasnya dan disertai dengan pelukan erat. Pastinya terselit suatu perasaan yang tidak dapat diluahkan dengan kata-kata.

Saya memang suka cium budak-budak. Kalau yang gebot (perkataan yang sering saya gunakan untuk si kecil yang bertubuh montel dan gebu), rasa seperti mahu gigit sahaja.

Nabiha waktu kecilnya memang gebot. Memang selalulah kena cium dan di"gigit" manja terutamanya di bahagian pipi dan peha. Sayang sekali Nail hanya berisi untuk tempoh yang singkat. Apabila usianya makin bertambah dan banyak kemahiran baru yang dikuasai, tubuhnya semakin hari semakin susut. Dia bernasib baik kerana saya jarang menggigitnya tetapi ciuman tidak pernah lekang untuknya.

Ciuman memang bagus dalam perkembangan diri dan kesihatan anak-anak. Antara yang paling saya ingat ialah menguatkan daya ketahanan tubuh. Bukan cium anak sahaja, malah jika cium orang dewasa pun, sistem imunisasi tubuh dapat diperkukuhkan.

Malah, dengan memberi ciuman juga, kita secara tidak langsung, menambah penghasilan air liur. Keadaan ini sangat bermanfaat kerana ia dapat menjadikan mulut, gigi dan gusi kekal sihat. Memandangkan ciuman meningkatkan daya tahan badan, jadi jangkitan pada mulut dapat kita elakkan.

Selain baik untuk kesihatan, ia juga baik untuk saham akhirat. Allah SWT sudah menyatakan bahawa sesiapa yang mencium anaknya, setiap ciuman itu akan dibalas dengan pahala yang besar.

Mudah sahaja kan nak tambah pahala. Salah satu caranya ialah dengan mencium anak. Apa-apa pun, pastikan ciuman kita itu ikhlas. Barulah semua kebaikan yang ada pada setiap ciuman itu dapat disalurkan pada anak kita.

Hari ini anda sudah cium anak atau belum? Kalau belum, jangan lupa cium dan peluk erat dirinya sebelum dia melelapkan mata malam nanti ya. Selamat bercium!

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment