Friday 17 January 2014

MANFAAT YA LATIFF

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Fail Ijjas Familia

Salam, 



My charming Nail Ariq
Ketika masih bayi, Nail dilihat sebagai seorang bayi yang begitu charming. Dia bisa membuatkan sesiapa sahaja tertawan dengan sikapnya yang lemah lembut. Jika menangis pun, tangisannya langsung tidak membingitkan. Makin "cair" dibuatnya, kerana dia dilihat begitu comel apabila menangis sedemikian rupa. (Ini bukan kata-kata saya ya tetapi penghargaan yang selalu diberikan kepada Nail. Takut pula dikata riak. Nauzubillah...)

Akhir-akhir ini, saya perhatikan, makin banyak perkara yang dipelajari Nail sejak pergaulannya mula meluas. Dari sehari ke sehari dia semakin "keras" dan mula menyerlahkan sifat "jantan"nya. 

Suatu ketika dahulu sewaktu menyusukan secara terus dari payu dara, bibir saya tidak lekang berzikir YA LATIFF sebanyak mungkin sambil mengusap ubun-ubunnya. Habis sahaja berzikir, saya akan menghembuskan kepalanya sambil berdoa agar Allah SWT sentiasa melembutkan hati Nail agar dia dapat menjadi insan yang disenangi ramai dan tidak banyak menimbulkan masalah kepada sesiapa yang berurusan dengannya kelak.  

Seiring dengan pertambahan usia Nail, sesi penyusuan kami pada masa kini lebih banyak berlangsung pada waktu malam kerana dia mengamalkan reverse cycling. Sudah namanya malam, jadi mata saya mudah sungguh terlelap apatah lagi selepas seharian suntuk bekerja. Tanpa sedar, saya lama-kelamaan kurang berzikir Ya Latiff seperti sebelumnya. 

Saya akui kekhilafan yang tidak sepatutnya berlaku itu. Kini, saya sedaya upaya mengembalikan semangat berzikir Ya Latiff sepanjang sesi penyusuan Nail. Dapat melakukannya tujuh kali pun bagi saya sudah memadai. Yang penting, selepas berzikir saya memanjatkan doa kepadaNya.

Tidak mahu terus berceloteh panjang, berikut saya susunkan antara info tambahan yang mahu saya kongsikan tentang amalan berzikir Ya Latiff. Amalkanlah ia untuk manfaat kita sekeluarga semua ya.
 
Pelbagai manfaat Ya Latiff
1. Apabila si manja mula buat perangai dan beremosi, kita digalakkan untuk menyentuh lembut ubun-ubunnya dengan tangan kanan sambil menyebut Ya Latiff, berdoa dan menyatakan harapan agar dia berubah tingkah kepada lebih menyenangkan. Saya selalu aplikasikan cara ini pada Nail dan ternyata ia memang berkesan.

2. Bagi membantu anak kita mudah belajar, bacalah zikir Ya Latiff sebanyak 129 kali diikuti surah as-Syura, ayat 19 yang bermaksud: “Allah Maha Lembut kepada hamba-Nya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Sebaik-baiknya, bacaan ini dilakukan selepas solat Subuh. Bacakannya pada botol air minuman dan minta anak mengambil air minuman khas ini setiap masa. Tip ini belum lagi saya amalkan. Saya baru sahaja dapat info ini dan akan berusaha untuk melakukannya dalam masa terdekat.

3. Bagi anak-anak yang perlu menjawab soalan peperiksaan berbentuk subjektif, galakkan dia membaca 7 kali Ya Latiff pada setiap helaian kertas jawapan. Dipercayai, zikir ini mampu melembutkan hati pemeriksa kertas jawapan anak kita.

Wallahhu 'alam. Apa-apa pun usaha anak kita untuk memberikan jawapan yang terbaik perlu lebih diutamakan. Tetapi apa salahnya kalau nak mencuba tip ini kan?

4. Semasa membasuh beras, memasak hidangan lauk-pauk, menyediakan minuman untuk seisi keluarga, digalakkan untuk berzikir Ya Latiff agar kita semua dilembutkan hatinya dan sentiasa berbuat kebaikan. 

Tip yang ini mudah sahaja untuk dipraktikkan. Selain itu, kita boleh juga berzikir Ya Halimah untuk memastikan masakan yang disediakan enak untuk santapan.

5. Zikir ini bukan sahaja khas untuk melembutkan hati anak-anak ya. Jika kita ingin melembutkan hati sendiri dan/atau suami pun, boleh mengamalkan zikir yang sama. Caranya sungguh mudah. Ambil segelas air dan bacalah seberapa banyak Ya Latiff. Sebaik-baiknya dalam bilangan yang ganjil.

Kongsi-kongsikan... dan... selamat beramal...

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment