Sunday 19 January 2014

DOA MOHON DIPERMUDAHKAN

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

"Rabbi yassir wala tuassir. Rabbi tammim bil khair." 

Dalam bahasa Melayu, doa ini bermaksud "Ya Allah permudahkanlah, usahlah disukarkan. Ya Allah, sempurnakanlah ia dengan kebaikan." Sejak dari kecil, saya memang berpegang teguh kepada ayat ini. Mak yang ajarkannya. 

Setiap kali saya hadapi apa-apa jua masalah, bibir saya secara automatik pantas membaca doa ini. Saya sangat percaya bahawa Allah SWT pasti akan membantu mempermudahkan apa-apa jua urusan yang sedang saya lakukan.

Biasanya, saya baca doa ini, sebelum memulakan rutin mengulangkaji pelajaran, ketika belajar di kelas, semasa menghadapi ujian atau peperiksaan; sewaktu mencari buku-buku di perpustakaan, malah ketika mencari parkir pun saya akan baca doa ini. Saya akui, doa ini belum pernah mengecewakan. 

Kini, tiba masanya untuk saya pula mengajar perkara yang sama kepada Nabiha (dan Nail juga). Saya selalu berpesan kepada Nabiha, apa sahaja yang kita hendak buat perlu dimulakan dengan bacaan Bismillah. Kemudian, jangan lupa baca doa Rabbi yassir wala tuassir. Rabbi tammim bil khair.

Setakat ini, saya perhatikan Nabiha mendengar kata walaupun kadang-kadang ada juga masanya dia terlupa. Tak mengapa. Saya pasti dia akan sentiasa mengingati pesan-pesan saya dan suami juga. Biasalah manusia, ada kalanya kita lalai dan terlupa untuk seketika. 

Sementara itu, ingin saya kongsikan, bahawa saya turut mengamalkan bacaan doa ini ketika menyusukan Nail. Hanya satu harapan saya ketika membaca doa ini. Saya memohon agar Allah SWT mempermudahkan urusan saya sepanjang menyusukan dan mengumpul stok perahan susu ibu buat Nail. Semuanya kerana saya mahu menyusukan Nail sehingga umurnya dua tahun dan hanya akan bercerai susu apabila Nail sendiri secara suka rela mahu melakukannya.

Alhamdulillah... Hasilnya, sehingga kini, saya masih lagi dipermudahkanNya untuk terus menjayakan penyusuan susu ibu walaupun kadang-kadang berhadapan dengan cabaran-cabaran kecil yang banyak mematangkan diri ini. 

Bagi saya, semua itu adalah asam garam kehidupan yang secara tidak langsung membantu saya memahirkan diri dengan ilmu penyusuan susu ibu. Jadi, dengan serba sedikit ilmu yang ada, bolehlah saya berkongsi dengan rakan-rakan atau sesiapa jua yang menghadapi masalah yang sama. 

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment