Monday 13 January 2014

DOA & ZIKIR PENYUSUAN SUSU IBU

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Fail Ijjas Familia

Salam,

Salah satu koleksi foto stok yang berjaya dikumpul untuk kegunaan Nail di rumah pengasuhnya, Umi.
Kala menyusukan bayi, antara perkara yang selalu menggusarkan para ibu ialah susu tidak cukup untuk keperluan bayi. Saya pun tidak terkecuali daripada merasai pengalaman sebegitu.

Kebetulan, sehari sebelum umat Islam menunaikan rukun Islam yang ketiga, saya baru sahaja tamat tempoh berpantang 44 hari selepas melahirkan Nail pada tahun 2012 lalu. Jadi, saya seperti Muslimin dan Muslimat yang lain, turut berpuasa walaupun sedar ada kelonggaran untuk golongan ibu menyusu seperti saya.

Berdasarkan pengalaman, saya akui, berpuasa sedikit sebanyak mengganggu kelancaran penghasilan susu ibu. Tetapi, saya tidak jadikannya sebagai alasan untuk tidak terus menyusukan Nail dan pada masa yang sama mengumpul stok perahan susu ibu kerana baki cuti bersalin hanya tinggal lebih kurang dua minggu.

Untuk itu, saya banyakkan minum air. Saya ambil lebih kurang tiga liter air kosong sehari. Ia diambil selepas berbuka puasa dan juga sebelum habis waktu imsak. Sepanjang malam selepas menyusukan Nail pun, saya tidak lupa minum air. Kiranya, bekas berisi air kosong dan diri saya umpama isi dan kuku yang memang tidak dapat dipisahkan. Di mana ada saya, di situ akan ada bekas air.

Menu berbuka puasa pun kebanyakannya berasaskan cecair. Sup, tom yam, masak singgang dan lain-lain. Malah sayur-sayuran pun dimasak tumis air. Antaranya lobak putih, sawi putih, bayam, sayur campur berupa brokoli, lobak merah dan lain-lain semuanya bergenang dengan air.

Sesungguhnya, saya sangat percaya pada kuasa DOA & ZIKIR. Saya yakin, setiap usaha yang dikerjakan tidak akan berhasil tanpa izin daripadaNya.
Jadi, setiap kali selepas solat lima waktu mahupun solat sunat saya akan memanjatkan doa yang berbunyi lebih kurang begini: “Ya Allah, permudahkan segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk Nail Ariq Ijjas dan permudahkan perjalananku untuk menyusukan dia agar dapat menuruti segala yang telah Engkau syariatkan.”

Selain itu, saya turut berdoa supaya Allah SWT murahkan rezeki Nail dan makbulkan impian saya untuk menyempurnakan penyusuan susu ibu sehingga Nail berumur dua tahun ataupun lebih.

Sebelum menyusu atau mengepam, saya tidak lupa mendahulukannya dengan bacaan Bismillah dan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Doa-doa yang dinyatakan di atas juga saya baca ketika menyusukan Nail mahupun semasa mengepam susu. Sambil menyusu atau mengepam, saya akan baca doa-doa ini dan usap kedua-dua belah payu dara.

Saya juga tidak putus-putus berzikir Ya Matin yang bermaksud Maha Sempurna KekuatanNya setiap hari. Jika diikutkan, kita digalakkan berzikir Ya Matin 70 kali setiap hari pada waktu Subuh dan malam hari. Tetapi lain halnya dengan saya. Zikir ini berulang kali diucapkan tidak kira masa dan kebanyakannya pada waktu saya menyusukan Nail dan mengepam susu. 

Zikir Ya Matin juga saya baca dan hembuskan pada air minuman. Jadi, setiap kali menyusu atau mengepam, saya akan minum air yang mengandungi unsur kekuatan yang sempurna itu. Wallahu 'alam.

Sebagai ibu, sudah pasti kita mahu memberikan hanya terbaik untuk si manja. 
Yakinlah! Dia akan mempermudahkan urusan kita yang satu ini. Jadi, selamat mengamalkan doa dan zikir, yang saya amalkan ini. Semoga ia membantu kita semua terus kuat semangat dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Saya boleh buat, tidak mustahil anda-anda yang lain pun boleh melakukannya juga. In sha Allah.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment