Saturday 11 January 2014

MARI JIMAT PETROL

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Galeri telefon bimbitku

Salam,

Pagi semalam (10 Januari 2014), saya terbaca artikel di dalam akhbar online yang menyentuh tentang penafian oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan. Ia berkaitan pengurangan subsidi sebanyak 20 sen untuk PETROL RON95. Ketika ini, harga pasaran RON95 ialah RM 2.10 seliter. Jika benar kerajaan mahu mengurangkan subsidi, bererti harga baru itu akan naik kepada RM 2.30 seliter. Oh tidak! Saya sangat berharap penyebaran berita ini adalah palsu semata-mata.

Namun, kita tidak dapat menduga turun naik harga petrol di Malaysia kerana ia dipengaruhi kuat oleh harga pasaran minyak dunia. Apa yang terdaya kita lakukan ialah terus-menerus melakukan langkah penjimatan yang diharap dapat mengurangkan serba sedikit beban yang ditanggung. Jadi perbelanjaan harian keluarga tidak terusik akibat kenaikan harga petrol ini.

Di sini saya mahu berkongsi maklumat yang saya kumpul bagi menJIMATkan penggunaan PETROL. Ada sesetengah daripadanya memang sudah lama saya dan suami amalkan. Ada juga ilmu baru yang saya terima dan akan cuba untuk mengamalkannya secara istiqamah. Jadi, sama-samalah kita berkongsi ilmu. Sharing is caring kan?


Tip jimat 1: Panaskan enjin
Sebaik-baiknya, sebelum memulakan perjalanan, kita perlu memanaskan enjin terlebih dahulu. Tetapi, jangan terlebih panas pula. Ini informasi baru buat saya. Menurut maklumat saya cari itu, enjin kereta hanya perlu dipanaskan lebih kurang 30 saat. Dalam masa yang sama jangan tekan pedal petrol semasa memanaskan enjin kerana ia akan menyebabkan pembaziran.

Tip jimat 2: Suhu sejuk 
Ketika suhu persekitaran panas, petrol yang diisi akan mempunyai wap berlebihan. Cuba perhatikan situasi sewaktu petrol diisi pada waktu tengah hari, pasti kita dapat lihat wap petrol keluar bukan? Di situ kita sudah rugi sebab tangki kereta bukan dipenuhi oleh petrol tetapi campuran wap di dalamnya. Untuk berjimat, ada baiknya kita isi petrol pada awal pagi, malam hari selepas pukul 10 malam atau selepas hujan turun (tidak kira siang atau malam) sebab pada waktu-waktu ini, suhu persekitaran adalah sejuk dan sangat sesuai untuk mengisi petrol.

Tip jimat 3: Tangki separuh penuh
Yang ini pun informasi baru buat diri saya. Semakin banyak baki petrol dalam tangki, semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap. Jadi, sewaktu mengisi petrol dalam keadaan tangki kereta separuh penuh, kita dapat mengisi petrol pada tahap yang paling optimum.

Tip jimat 4: Perlahan-lahan
Cara seperti ini dikatakan dapat memastikan petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan kes wap petrol meruap. Caranya ialah kawal picu pam dengan menarik secara separuh penuh. Jadi, kita dapat mengurangkan wap daripada keluar bersama-sama petrol. Agak sukar untuk mengikut tip ini sebab ia agak memakan masa. Bimbang juga dimarahi pekerja di stesen petrol. Hanya kerana kita seorang, kenderaan lain terpaksa beratur panjang pula. Apa-apa pun terpulang, tip ini boleh saja kita amalkan.

Tip jimat 5: Penyelenggaraan
Jangan culas periksa enjin, minyak pelincir enjin, spark plug, penapis udara, tali kipas dan lain-lain. Lakukannya secara berkala. Sebulan sekali pun boleh. Berdasarkan maklumat yang saya kumpul, penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50 peratus!

Tip jimat 6: Tekanan angin tayar
Tayar yang diselenggara baik mampu mengurangkan petrol. Apabila angin tayar kurang, ia menyebabkan kereta kita berat dan akhirnya memaksa penggunaan lebih petrol. Jadi, apa kata setiap dua minggu atau sebulan sekali, kita periksa tekanan angin tayar. Bukannya susah, selepas mengisi petrol, luangkan sedikit masa untuk memeriksanya. Untuk kebaikan kita juga kan?

Tip jimat 7: Kelajuan
Apabila kita memandu laju, lebih banyak petrol digunakan. Penggunaan petrol akan meningkat apabila kita emandu melebihi 90 kilometer sejam.

Tip jimat 8: Gear
Gunakan gear yang bersesuaian dengan tahap kelajuan. Apabila guna gear rendah untuk kelajuan yang tinggi, kita secara tidak sedar menyebabkan pembaziran petrol.

Tip jimat 9: Tingkap kereta
Tingkap kereta yang terbuka atau sengaja dibiarkan terbuka tanpa sedar akan membazirkan petrol. Rintangan angin yang berlaku akan menyebabkan kereta bergerak perlahan. Apabila ia berlaku, tentu sahaja kita akan menekan pedal petrol untuk melancarkan pergerakan kereta.

Tip jimat 10: Kurangkan beban
Kereta yang berat akan memaksanya meningkatkan penggunaan petrol. Jadi, pastikan kereta kita
tidak penuh dengan barang-barang yang tidak perlu. Ingat! Kereta kita bukannya stor.

Itu sahaja maklumat-maklumat yang berjaya saya kumpul setakat ini. Semoga maklumat yang saya sampaikan ini bermanfaat untuk kita semua. Jika ada sebahagian tip-tip ini belum kita amalkan, apa kata kita mulakan sekarang. Jika ada yang mahu berkongsi tip yang lain, saya amat mengalu-alukannya.

Akhir kata, selamat berjimat!

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment