Friday 17 January 2014

KITAR SEMULA = $$$

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google

 
Salam,


 
Sejak dari kecil lagi saya telah dididik oleh arwah abah untuk MENGITAR SEMULA apa sahaja yang boleh memberi pulangan wang. Bak kata orang, "Asal barang jadi duit". Pada masa yang sama, arwah abah juga mahu saya dan adik belajar mencintai Bumi kerana dia turut berkongsi beberapa maklumat mengenainya seperti yang dikutipnya semasa belajar di luar negara.

Pada zaman saya kecil dahulu, arwah abah hanya menumpukan pengumpulan surat khabar dan tin aluminium untuk dikitar semula. Bila ada sahaja masa terluang, kami akan berlegar-legar di sekeliling kawasan perumahan untuk mencari bahan kitar semula. Memang seronok bila dikenang semula saat yang berlalu lebih 20 tahun sudah.

Biarpun masa telah lama berlalu, saya tetap seperti dahulu. Masih setia mengumpul apa sahaja barang-barang yang boleh dikitar semula agar membuahkan hasil a.k.a duit sampingan. Berbanding dahulu, barangan yang saya kumpul sekarang, lebih variasi. Saya kumpul kertas, surat khabar dan kotak; botol dan barangan plastik; tin aluminium serta besi juga. Di rumah, saya telah sediakan empat buah bekas plastik khusus untuk menempatkan kesemua barangan ini. Setiap satu bekas saya labelkan: Plastic, Paper, Metal dan Aluminium.

Mahu menjadi seperti arwah abah, Nabiha dan Nail telah saya didik tentang kepentingan mengitar semula. Agak mudah mendidik Nabiha kerana dia turut mendapat pendedahan yang sama di sekolah. Nail pula, masih terlalu muda untuk memahaminya.

Saya percaya melentur buluh biarlah daripada rebung. Jadi, saya berharap kedua-dua mereka akan meneruskan legasi Ijjas Familia yang komited dalam hal yang membabitkan isu kitar semula. Bukan sahaja untuk menjaga alam sekitar daripada terus dibebani dengan lambakan bahan buangan ciptaan manusia, tetapi dalam masa yang sama memperoleh manfaat berupa wang ringgit daripada penjualan barangan yang telah dikumpul.

Pada cuti hujung minggu jika berkelapangan, kami sekeluarga akan berjalan-jalan di sekitar kawasan perumahan sambil menjijit beg plastik bersaiz besar untuk mengutip botol plastik dan tin aluminium yang dibuang oleh penduduk setempat. Ada manfaat lain buat kami sekeluarga. Selain daripada mengumpul barangan kitar semula, kami dapat mengeluarkan toksin di dalam tubuh juga.

Di pejabat, saya turut melakukan perkara yang sama. Mengumpul botol plastik dan sampul surat yang tidak dipakai lagi. Kertas A4 yang telah diguna di kedua-dua muka surat pun saya kumpul, setelah  yakin ia tidak mempunyai fungsi lagi. Nabiha dan Nail beruntung kerana ramai rakan sekerja turut menyokong amalan Ijjas Familia dengan menyumbangkan botol minuman selepas habis diminum. Setinggi penghargaan saya ucapkan kepada mereka semua.  

Sementara itu, sebulan sekali kami sekeluarga akan ke pusat pengumpulan barangan kitar semula berdekatan kawasan perumahan kami di Subang Permai. Biasanya pada waktu ini empat beranak akan berhimpit-himpit di tempat duduk bahagian hadapan kerana kereta kami sarat dengan barangan yang mahu dijual. Puratanya, kami mampu memperoleh antara RM10 hingga RM20 untuk sekali jualan.

Walau bagaimanapun, hal ini bergantung kepada jenis barangan yang dijual. Jika besi, lebih banyak jumlah wang perolehannya. Tetapi, stok pengumpulan besi kami agak terhad. Biasanya jika ia melebihi 1kg barulah kami sedia menjualnya. Jika tidak, besi-besi itu akan terus disimpan sehingga tiba masa yang sesuai untuk dijual.

Wang perolehan hasil jualan, saya akan bahagikan sama rata untuk disimpan di dalam akaun simpanan Nabiha dan Nail. Bagi saya, itu bukan keutamaannya. Biarpun sedikit tetapi bila dikumpul akan jadi banyak juga. Bak kata pepatah, "sikit-sikit, lama-lama jadi bukit." Apa yang penting Nabiha dan Nail dapat belajar bermacam-macam menerusi amalan kitar semula yang kami sekeluarga amalkan. 
   
Apa lagi? Ayuh kitar semula! Saya syorkan mula hari ini anda aplikasikan cara yang sama kepada anak-anak. Selamat mengitar semula!

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment