Tuesday 21 January 2014

FAHAMI KONSEP ASAS PENYUSUAN SUSU IBU

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google

Salam,

Dalam menjayakan PENYUSUAN SUSU IBU, kita perlu faham konsep asasnya. Ingat ya! Semakin kerap kita menyusukan bayi, semakin banyak susu ibu dapat dihasilkan. Faktornya berpunca daripada payu dara yang kerap dikosongkan. Ia akan menyebabkan otak mengerah sistem tubuh untuk menghasilkan lebih banyak susu ibu.

Ia kedengaran mudah tetapi tanpa pelaksanaan yang betul dan jitu, impian kita untuk menyusukan bayi pasti musnah. Oleh sebab itulah, sewaktu di awal episod penyusuan Nail, saya kerap mengosongkan payu dara dengan mengepam susu.



Inilah contoh imej pam payu dara yang saya gunakan sejak dari zaman Nabiha lagi. Memang berbaloi pelaburan yang saya lakukan.
Saya lakukannya setiap 2 jam tanpa gagal. Sebenarnya saya mengikut rentak penyusuan Nail ketika berada di rumah. Biasanya dia menyusu setiap 2 jam. Oleh kerana tidak mahu penghasilan susu terjejas, jadi saya tegar melakukannya. Biarpun kerap keluar menjalani tugasan, saya akan pastikan payu dara dikosongkan tidak melebihi 3 jam.

Nampak macam remeh apatah lagi dengan tugas saya yang perlu ke sana ke mari mencari bahan untuk dimuatkan dalam majalah. Bagi saya, ia sama sekali tidak pernah menyusahkan diri ini sebab saya memang berazam untuk menyusukan Nail dengan susu ibu sepenuhnya.

Saya akan pam bila tiba waktunya. Jika berada di luar kawasan pejabat, saya memilih untuk pam di dalam kereta, surau dan bilik penyusuan susu ibu. Ada juga waktunya jika tidak bernasib baik, saya terpaksa pam di dalam tandas. Walau bagaimanapun, saya hanya memilih tandas yang berkeadaan bersih.

Biasanya tandas yang dipilih ialah tandas yang menyediakan ruang solekan. Di situ, saya lebih selesa untuk mengepam biarpun sebenarnya ketika itu saya berada di dalam tandas. Oh! maafkan mommy ya Nail. Mommy tak ada pilihan lain masa itu.  

Saya akan lakukan apa sahaja asalkan mampu merangsang tubuh untuk menghasilkan lebih banyak susu untuk keperluan Nail. Saya akui, dalam enam bulan pertama selepas Nail lahir, saya begitu taksub. Ke mana sahaja saya pergi, beg pam payu dara dan kelengkapan yang lainnya pasti ada bersama. Termasuklah bekas berisi 2 liter air. Jika diimbas, keadaan saya ketika itu, bahu dan tangan sentiasa sarat dengan pelbagai barangan yang dipegang dalam satu-satu masa.

Saya tidak kisah dengan penampilan sebegitu. Apa yang saya tahu, cukup sahaja 2 jam atau paling lama 3 jam, saya wajib kosongkan payu dara demi memastikan tubuh menghasilkan susu ibu secara konsisten.

Jadi, kepada anda yang baru berjinak-jinak dengan dunia penyusuan susu ibu, nasihat saya sebagai orang yang ada sedikit pengalaman ini ialah fahami konsep asas penyusuan susu ibu iaitu KERAP KOSONGKAN PAYU DARA AGAR LEBIH BANYAK SUSU DAPAT DIHASILKAN. In sha Allah, usaha kita akan dipermudahkanNya. Amin.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment