Sunday 19 January 2014

BAHAYA LAMPU MENYALA KETIKA TIDUR

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google

 
Salam, 

Dalam entri kali ini, saya tertarik untuk memanjangkan info yang saya terima menerusi WhatsApp kiriman kakak saudara a.k.a Kak Yong. Ia berkenaan BAHAYA LAMPU yang dinyalakan ketika tidur. Kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang gemar tidur dalam keadaan lampu masih menyala akan meningkatkan risiko leukemia.

Dari Abu Salim ra, Rasulullah SAW pernah bersabda, "Kalau kamu tidur, jangan biarkan api menyala di dalam rumahmu." Nauzubillah... mungkinkah ini merupakan antara penyebab mengapa di zaman kini semakin ramai orang terutamanya kanak-kanak menghidap leukemia dan juga penyakit berbahaya yang lainnya? Sememangnya sukar untuk kita mendapatkan jawapannya.

Pada pendapat saya, selagi boleh mencegah, apa salahnya jika kita praktikkan apa-apa jua info yang diperoleh. Asalkan ia boleh diterima logik akal. Lagipun, tidur dalam keadaan bergelap bagus, kerana dalam masa yang sama, dapat menjimatkan tenaga elektrik daripada dibazirkan begitu sahaja. 

Menurut info yang Kak Yong kirimkan, pakar perubatan menyatakan tubuh memerlukan persekitaran yang gelap bagi membantu penghasilan bahan kimia khusus melawan kanser iaitu melatonin. Mungkin kerana itulah, Rasulullah SAW menyarankan kita jangan membiarkan lampu menyala ketika tidur. Info tambahan yang perlu kita tahu, ia tidak hanya terhad kepada lampu di dalam bilik sahaja ya! Cahaya daripada lampu tandas, lampu jalan dan lampu-lampu yang lainnya pun dapat menghentikan penghasilan melatonin.

Melatonin sebenarnya berfungsi mencegah kerosakan DNA dan menghalang pertumbuhan tumor.  Prof. Russle Reiter dari Universiti Texas yang melakukan kajian berkenaan isu ini mendapati, lampu yang dibiarkan menyala walaupun hanya 1 minit semasa kita tidur akan menyebabkan otak beranggapan lampu menyala seharian lalu menjadi penyebab penurunan penghasilan melatonin.

Fakta menarik yang perlu kita ketahui ialah secara normalnya, melatonin terhasil di antara waktu 9 malam sehingga 8 pagi iaitu waktu normal untuk kita lena diulit mimpi. Jadi, ambil perhatian! Seboleh-bolehnya, ajar anak kita tidur dalam keadaan gelap. Jangan sesekali biarpun anak kita tidur dalam keadaan lampu di bilknya masih menyala. Saya bernasib baik kerana baik Nabiha mahupun Nail suka bergelap jika mahu tidur. Selagi lampu menyala, selagi itulah mata mereka bermaharajalela.

Di sini, saya suka mengambil kesempatan untuk berkongsi satu lagi kebesaran Allah SWT. Dia sememangnya Maha Mengetahui keperluan hamba-hambaNya. Selepas seharian kepenatan di siang hari, kita memerlukan "sesuatu" untuk merehatkan tubuh badan yang kepenatan. Maka, Dia jadikan malam dalam keadaan yang gelap yang sememangnya dapat membantu tubuh berehat dengan sebaik-baiknya. 

Oleh itu, jika sebelum ini kita sudah membiasakan anak-anak tidur dalam keadaan bercahaya, bertukarlah amalan biasa itu. Bukan apa, demi kesihatan mereka dalam jangka masa yang panjang juga.

Salam, 
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment