Tuesday 14 January 2014

SELAWAT KE ATAS RASULULLAH SAW

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google

Salam,

Saya suka menulis! Sejak melibatkan diri dalam dunia penulisan, saya sedaya upaya memastikan tulisan yang diamanahkan editor, sarat dengan ilmu untuk tatapan para pembaca majalah keibubapaan dan prasekolah nombor satu di Malaysia – Pa&Ma.

Oleh sebab itu, di dalam blog ini, saya mahu terus menyebarkan ilmu yang diperoleh. Agenda di sebaliknya ialah saya berharap perkongsian ilmu-ilmu oleh diri ini dapat membantu saya mengumpul pahala amal jariah yang bakal dibawa bersama apabila sudah tiada kelak.

Merujuk kepada kalendar Islam, hari ini (14 Januari 2014) ialah 14 Rabiul Awal 1435H iaitu tarikh ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW. Pada hari ini (dan pada hari-hari lain juga), kita sangat digalakkan untuk berSELAWAT ke atas Rasulullah SAW. 

Dengan memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah SAW, ia menandakan kita kasih kepada Baginda SAW. Apabila kita suka, kasih, sayang dan cinta kepada seseorang, pasti kita selalu menyebut dan memujinya bukan? Jadi, samalah halnya jika kita kasihkan Rasulullah SAW. Selalulah kita berselawat ke atasnya.

Allah SWT telah berjanji akan turunkan 10 kali rahmat ke atas diri pengucapnya. Wow! Begitu mudah untuk kita mendapat rahmatNya. Ada satu info yang pernah saya baca menyatakan Allah SWT akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak pernah disangka kalau kita selalu berselawat saban hari.  

Atas sebab itulah, saya selalu nasihatkan Nabiha (tidak lama lagi Nail pula) untuk selalu berselawat kepada Rasulullah SAW. Saya pernah terbaca bahawa jika seseorang itu mengamalkan selawat 1000 kali sehari, in sha Allah, dia akan dikurniakan pemikiran yang bijak (di samping berusaha untuk jadi orang bijak pandai). Kepada Nabiha, saya cuma syorkan 10 kali selawat setiap kali solat fardhu. 

Jadilah... Asalkan setiap hari Nabiha tidak putus memuji Baginda SAW. Pada pandangan saya, berapa pun hitungan selawat yang kita ucapkan setiap hari, Allah SWT pasti memberkatinya. Berkat selawat yang Nabiha lafazkan, diharap dia akan mendapat keredaanNya. Amin...

Ada macam-macam versi selawat tetapi saya galakkan Nabiha untuk amalkan selawat yang paling ringkas iaitu Allahumma sal-li ala Muhammad, wa'ala ali Muhammad. Tetapi, kadang-kadang dia tersasul juga berselawat dalam versi yang panjang. Apa-apa pun, yang penting bagi saya ialah dia tahu apa itu selawat.

Berikut saya tampilkan kelebihan selawat seperti mana yang saya peroleh daripada pembacaan di pelbagai sumber bahan bacaan. Semoga bermanfaat untuk semua dan diri saya sekeluarga juga. Wallahu 'alam.

Kelebihan selawat ke atas Rasulullah SAW
1.  Selawat sebanyak 3 kali yang dibaca dalam setiap solat fardhu akan membantu kita menghilangkan fikiran yang buntu apabila menghadapi sesuatu masalah. 

2. Dengan membaca selawat 7 kali pada air minuman, in sha Allah sakit perut atau perut memulas yang dialami akan sembuh.

3. Amalan selawat 11 kali selepas selesai menunaikan solat fardhu akan membantu kita menghapuskan dosa-dosa kecil. 

4. Sesiapa yang berselawat 11 kali setiap hari, Allah akan mengindahkan akhlaknya agar lebih disenangi, dihormati dan dihargai oleh orang lain.  

5. Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami ilmu yang dipelajari dan pada masa yang sama beroleh ketenangan fikiran. 
6. Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, In sha Allah dapat menghindarkan diri daripada sifat tercela seperti hasad dengki di dalam diri. 

7. Sesiapa yang berselawat 1000 kali pada malam Jumaat, In sha Allah kita akan beroleh kebahagiaan sama ada di dunia mahupun di akhirat.  

8. Pada malam Jumaat, walaupun kita berselawat hanya sekali, Allah SWT akan mempermudahkan saat kematian kita. 

Salam, 
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment