Thursday 16 January 2014

KEPENTINGAN PEMERIKSAAN KESIHATAN

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com
Foto: Sumber google.com

Salam,

Pada cuti Maulidur Rasul lepas, saya dan suami berkesempatan menjalani PEMERIKSAAN KESIHATAN percuma di sebuah pusat perubatan yang terletak di dalam pusat membeli-belah terkenal di pinggir Kuala Lumpur.

Selepas ujian darah dilakukan sekitar 9.30 pagi, kami dibenarkan berehat  untuk "berbuka puasa" kerana sebelum itu telah mengosongkan perut lebih daripada 11 jam. Tepat jam 10.30 pagi kami kembali ke lobi hospital tersebut. 

Malangnya, sebelum keputusan pemeriksaan diperoleh, kami dipaksa meluangkan masa bersama perunding kesihatan hospital ini.
Dia memperkenalkan diri sebagai perunding kesihatan. Tetapi bagi saya, dia sebenarnya eksekutif pemasaran yang cuba mempengaruhi saya dan suami untuk mengikuti pakej pemeriksaan kesihatan yang ditawarkan.

Bukan menolak pemantauan kesihatan yang bakal dijalankan tetapi saya musykil apabila dia berdolak-dalih tentang kos yang bakal dikenakan. Saya pasti cajnya mahal memandangkan pusat perubatan ini nampak elegan dan eksklusif. Berbalik kepada tujuan asal entri ini, saya sebenarnya mahu berkongsi ilmu yang diperoleh daripada "perunding kesihatan" a.k.a eksekutif pemasaran ini.

Ramai di kalangan kita kurang sedar dengan kepentingan menjalani pemeriksaan kesihatan diri. Saya percaya ramai di kalangan kita melakukan pemeriksaan kesihatan ini ketika menerima tawaran kerja kerana wajib melakukannya. Kita golongan wanita, bernasib baik sebab setiap kali disahkan hamil, kita akan melalui beberapa siri pemeriksaan kesihatan.

Pemeriksaan kesihatan sebenarnya penting untuk membantu kita mengesan simptom awal sebarang penyakit. Jadi, mudahlah kita rancang langkah pencegahan atau buat rawatan bersesuaian.

Umumnya, individu digalakkan memeriksa tahap kesihatannya sekali dalam setahun bermula usia 40 tahun dan ke atas. Tetapi, jika kita mempunyai
sejarah keluarga berpenyakit kronik, adalah lebih baik berjumpa dengan doktor pada usia yang lebih muda. Maklum sahajalah, masa kini orang-orang muda pun mudah terkena penyakit-penyakit kronik.

Berikut, saya kongsikan antara perkara-perkara asas yang perlu kita titikberatkan sebelum pergi menjalani pemeriksaan kesihatan.

1. Kita perlu berpuasa antara 6 - 10 jam sebelum pemeriksaan.

2. Semua jenis makanan atau minuman lain tidak dibenarkan semasa berpuasa kecuali air kosong.

3. Jika kita langgar peraturan berpuasa sebelum pemeriksaan, ia akan menggangu hasil keputusan ujian darah.

4. Jika haid, kita perlu beritahu doktor yang bakal memeriksa terutamanya bagi ujian pap smear. Kehadiran darah pada sampel ujian akan menyebabkan hasil keputusan yang tidak tepat.

5. Untuk pemeriksaan x-ray, ibu hamil dan mengesyaki diri hamil tidak boleh melakukan ujian ini.

6. Semua jenis barang kemas perlu ditanggalkan semasa menjalani ujian imbasan dilakukan.

Saranan saya, marilah kita sama-sama pergi menjalani pemeriksaan kesihatan menyeluruh setiap tahun. Zaman sekarang, di klinik biasa pun ada tawaran pakej-pakej pemeriksaan pada harga yang berpatutan. Apalah salahnya kita peruntukkan sedikit dana untuk tujuan ini.

Sekurang-kurangnya, kita boleh kenal pasti apa jua jenis penyakit yang mungkin kita hidap tanpa sedar dari awal. Jadi, kita dapat mengelakkan diri daripada perlu menghabiskan ribuan ringgit di kemudian hari hanya kerana penyakit yang dialami sudahpun berada di tahap paling kritikal. Nauzubillah. 

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment