Thursday 23 January 2014

COKLAT & SUSU IBU

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin
Foto: Sumber google

Salam,

Apabila rasa gembira, tanpa sedar, kita sebenarnya sedang membantu tubuh untuk menghasilkan lebih banyak susu.

Secara logiknya, perasaan gembira itu, menghalang kita daripada mengalami stres yang dipercayai boleh menjadi penyebab proses penyusuan susu ibu terjejas.

Perasan tak? Setiap kali mengepam, kita digalakkan melihat foto atau video anak kita. Logik di sebaliknya ialah amalan ini mencetuskan hormon gembira iaitu hormon oksitosin. Semakin banyak hormon oksitosin dirembes, semakin gembiralah kita. Secara tidak langsung, ia merangsang tubuh untuk melancarkan proses penghasilan susu ibu. 

Salah satu cara untuk sentiasa rasa gembira ialah makan coklat. Itu info yang saya peroleh daripada Siti Nur Suraya Mohamed Ali, salah seorang IBCLC di Malaysia. Menurut Suraya dan pemahaman saya, coklat mengandungi phenylethymine (PEA) iaitu sejenis bahan kimia yang berkaitan dengan cinta. PEA menghasilkan neurochemical dopamin yang boleh merangsang pengeluaran hormon oksitosin.

Wah! Senang kan? Kita akan rasa gembira bila makan coklat. Kita boleh pilih sama ada mengambil bar coklat, minuman coklat atau apa sahaja jenis makanan yang dihasilkan daripada coklat seperti biskut dan seumpamanya. Yummy!!! 

Walau apa pun, sentiasa ingat ya kepada konsep asas penyusuan susu ibu. Semakin kerap payu dara dikosongkan, semakin banyak susu dapat dihasilkan. Oleh sebab itu, kita tidak boleh bergantung semata-mata kepada rasa gembira dengan memakan coklat.

Apa kata anda cuba petua ini. Kerap kosongkan payu dara + makan coklat untuk rasa gembira. Pasti hasilnya memberangsangkan. Bila dah cuba dan nampak hasilnya, mungkin anda boleh beri komen di entri ini nanti. Jadi, dapatlah kita sama-sama berkongsi ilmu untuk memantapkan amalan penyusuan susu ibu.

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment