Tuesday 21 January 2014

YANG PERTAMA DALAM ISLAM

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

Sewaktu kecil dahulu, saya pasti kita semua didedahkan dengan pelbagai nama orang Barat yang menjadi pencipta pertama itu dan ini. Kalau disebut pencipta telefon, kita tahu dia adalah Alexander Graham Bell. Pencipta kapal terbang pertama, sudah tentu Wright bersaudara menjadi jawapan kita.

Bagaimana pula dengan sejarah orang-orang yang digelar PERTAMA di kalangan orang Islam. Tidak banyak yang kita tahu bukan? Ketika menerima mesej WhatsApp dalam grup yang terdiri di kalangan saudara mara sebelah mak, saya terkesima. Malu pun ada. Sebab ada di antara info yang saya terima itu, baru sahaja saya ketahui.

Salah satunya ialah orang pertama yang menulis kalimah Bismillah. Tahu tak jawapannya? Kalau anda tahu, saya tabik hormat. Sebab saya baru tahu bahawa Nabi Sulaiman AS adalah insan pertama yang melakukannya.

Mujurlah anak-anak terutamanya Nabiha belum pernah bertanyakan soalan-soalan seperti ini. Kalau tidak, pasti saya hilang punca. Dengan info yang diperoleh itu, kini dapatlah saya dapat mempersiapkan diri sendiri.

Demi memastikan info yang diperoleh ini tidak hilang dan pada masa yang sama dapat dijadikan perkongsian dengan yang lain-lain, maka saya susunkan senarai Yang Pertama Dalam Islam. Semoga info ini dapat memberi manfaat untuk kita semua dalam mendidik anak-anak untuk mengenali cabang-cabang Islam dengan lebih mendalam.

Yang Pertama Dalam Islam
1. Orang pertama menjadi khalifah Islam
Abu Bakar As Siddiq RA

2. Orang pertama menggunakan tarikh Hijrah
Umar bin Al-Khattab

3. Orang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah
Saiditina Hajjar

4. Orang pertama menyusukan Rasulullah SAW
Thuwaibah RA

5. Orang pertama syahid di kalangan lelaki
Al-Harith bin Abi Halah

6. Orang pertama syahid di kalangan wanita
Sumayyah binti Khabbat

7. Orang pertama menulis hadis di dalam kitab
Abdullah bin Amru bin Al-Ash

8. Orang pertama bergelar muazzin dan melaungkan azan
Bilal bin Rabah

9. Orang pertama membuat mimbar Masjid Nabi
Tamim Ad-dary

10. Orang pertama menulis sejarah Nabi Muhammad SAW
Ibban bin Othman bin Affan

11. Orang pertama membina penjara
Ali bin Abi Tholib

12. Orang pertama membina perpustakaan awam
Harun Ar-Rasyid

13. Orang pertama menghafaz al-Quran selepas Rasulullah SAW
Ali bin Abi Tholib

14. Orang pertama membina menara di Masjidil Haram di Mekah
Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur

15. Orang pertama dipanggil di hari kiamat
Nabi Adam AS

16. Orang pertama akan masuk syurga
Nabi Muhammad SAW

Semoga perkongsian ilmu ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. In sha Allah...

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment