Monday 3 February 2014

MENYUSU KALA HAMIL SELAMAT


Coretan: Intan Jastina Jamaluddin - intanjastina@gmail.com

Salam,

Pagi ini saya menerima ucapan tahniah dari teman-teman sepejabat atas berita kehamilan yang tersebar pantas. Hanya ucapan terima kasih mampu saya balas, di samping memohon mereka semua mendoakan kesejahteraan saya dan bayi dalam kandungan. 

Selain ucapan tahniah, saya turut ditanya sama ada masih menyusukan Nail ataupun sebaliknya. Jawapan saya, sudah tentu saya masih menyusukannya dan akan terus menyusukan, selagi Nail berkemahuan. 

Saya tekad meneruskan azam menyusukan Nail sekurang-kurangnya dua tahun. Andai ditakdirkan Nail memilih untuk berhenti lebih awal, saya reda kerana sudah melakukan sehabis baik dalam menyalurkan khasiat susu ibu buat dirinya.

Sememangnya, amalan penyusuan susu ibu semakin mendapat tempat di hati para ibu berkerjaya. Ramai mula sedar kebaikan susu ibu dan berusaha untuk memberikan susu ibu kepada bayi masing-masing. Walau bagaimanapun, masih ada segelintir ibu yang kurang arif tentang keselamatan penyusuan susu ibu semasa hamil.

Jangan takut... Susu ibu selamat untuk ibu hamil itu sendiri, anak yang sedia ada disusukan malah anak dalam kandungan juga. Yakinlah, kita sebagai ibu hamil mampu melakukannya. Jika masih ragu-ragu, boleh bertanya lanjut kepada pakar/ kaunselor laktasi ataupun doktor yang memeriksa kehamilan kita.

Apabila mendapat pilihan bermaklumat (informed choice), sudah tentu kita akan lebih yakin untuk menyusukan anak bukan? Percayalah, jika keadaan kesihatan kita tidak mengizinkan, sudah pasti pakar/kaunselor laktasi dan doktor O&G menasihatkan kita menghentikan penyusuan. Jika itu yang berlaku, maka patuhilah saranan mereka.

Buat masa ini, saya belum mengalami sebarang tanda yang memerlukan saya menghentikan penyusuan buat Nail. Saya tidak muntah teruk, mengalami pendarahan mahupun kontraksi awal seperti yang biasa dinyatakan oleh ibu hamil dan menyusu. Saya juga belum pernah melahirkan anak pramatang (Nauzubillah). Nampaknya setakat ini, belum ada keperluan untuk saya berbuat demikian.

Cuma saya akui, dari sebelum mengetahui diri hamil lagi, sakit pinggang yang biasa dialami semakin menjadi-jadi lantaran sering menyusukan Nail secara mengiring di waktu malam. Bagi saya ia perkara biasa (dan salah sendiri). Ia tidak boleh menjadi penyebab untuk saya berhenti menyusu. 

Apa yang saya tahu, mulai saat ini, saya perlu sentiasa menjaga kesihatan diri dan mengambil makanan sihat dan seimbang secara istiqamah demi diri sendiri, Nail, bakal adiknya dan keluarga juga. Jika tidak sihat, pasti akan timbul masalah lain pula nanti.

Sementara itu, sebelum ini saya pernah menerima beberapa pandangan yang menyatakan penyusuan kepada anak sedia ada akan mengurangkan khasiat buat si anak dalam kandungan. Bagi saya, pandangan itu kurang tepat. Allah SWT telah menciptakan kita sebagai ibu hamil dan menyusukan. Sudah tentu, Dia telah menyusun elok segala-galanya. Yang penting, kita kena jaga pemakanan dan kesihatan. Selainnya, berserah sahaja kepada Allah SWT.

Ada juga yang kata penghasilan susu akan berkurangan. Itu saya setuju dan memang tidak dapat dinafikan. Apabila kandungan semakin membesar, hormon kehamilan memainkan peranan dan mula menyebabkan susu kita sedikit demi sedikit berkurangan. Sama juga halnya dengan rasa susu. Lama-kelamaan susu akan jadi lebih masin akibat peningkatan natrium dan pengurangan laktosa yang dilakukan oleh hormon kehamilan.

Yang paling melucukan, gesaan oleh sesetengah pihak yang cuba mempengaruhi ibu hamil berhenti menyusukan anak adalah kerana risau kolostrum berkurangan dan tidak dapat memenuhi keperluan bayi setelah lahir. Oh! Salah tu! Jawapannya, tidak sama sekali. Ketahuilah, kolostrum akan sentiasa terbentuk dari semasa ke semasa dan ia mencukupi untuk bayi yang bakal dilahirkan.

Apa-apa pun pandangan serong orang lain tentang penyusuan susu ibu semasa hamil, saya tidak begitu ambil peduli. Paling penting saya mahu menjadikan penyusuan semasa hamil sebagai suatu momen indah dan berharga buat saya - Nail - adiknya dalam mengeratkan hubungan antara satu sama lain. 

Saya mahu Nail melihat perubahan fizikal yang bakal saya lalui nanti supaya dia tahu, dia bakal menjadi abang. Jadi, dari awal  dia dapat berkongsi kasih sayang dengan adiknya. Harap dia akan menjadi abang yang dapat bertimbang rasa dan tidak cemburu buta apabila adiknya lahir kelak. 

Sungguh! saya tak sabar menanti saat itu. Sama seperti momen yang saya lalui ketika mengandungkan Nail dahulu di mana Nabiha tidak putus-putus memeluk saya dan mencium perut apabila ada kesempatan melakukannya. Momen itu sangat manis dan tidak akan saya lupakan. (Harap kamu juga mengingatinya ya Nabiha!)

Panjang pula coretan saya kali ini. Satu sahaja harapan saya. Semoga pencerahan yang saya buat dalam entri dapat membantu mana-mana ibu lain untuk terus menyusukan si anak. Dia masih memerlukan kita demi mendapatkan khasiat makanan dan juga belaian kasih sayang yang biasa yang diperolehi menerusi proses penyusuan. Kasihan pula pada dia jika proses penyusuan dihentikan secara tiba-tiba setelah mengetahui diri kita hamil. 

Salam, 
Jastina Ijjas

2 comments:

  1. Huhuhu.. terima kasih dan selamat beramal... hikhikhik... sama-sama la kita continue BF ek

    ReplyDelete