Thursday 9 June 2016

TIP MAK MENYUSU MINUM AIR KALA BERPUASA

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com
Foto: google.com

Salam,

Sebelum dan awal Ramadan lalu, ada banyak paparan poster kat FB, cara-cara minum air yang cukup semasa berpuasa. Kebanyakannya berkisar tentang keperluan 2 liter air sehari.

Bagi mak-mak menyusu, kita digalakkan minum lebih lagi. 3 liter mungkin, atau lebih. Ada juga yang cadangkan kita minum ikut berat badan. 25kg berat badan/ 1 liter air. (sebaik-baiknya air kosong).

Bagi mencukupkan kuota 3 liter sehari air yang patut diambil oleh golongan mak menyusu, macam kita-kita, panduan ini in sha Allah boleh membantu.
2 gelas sebaik bangun daripada tidur untuk bersahur
2 gelas selepas makan sahur
2 gelas lepas azan Maghrib
2 gelas sebelum solat Maghrib
2 gelas selepas makan hidangan  berbuka
2 gelas selepas solat Isyak
2 gelas selepas solat Terawih
2 gelas sebelum tidur

Kalau kita rasa tak mampu nak ambil 3 liter pun tak apa. Yang penting kena cukup keperluan asas 2 liter. Pada masa yang pastikan ambil makanan mengandungi cecair. Contohnya sup ayam/ daging/ ikan, tomyam (jangan pedas sangat, nanti perut meragam) atau buah-buahan seperti tembikai merah.

Tembikai ni selain banyak kandungan air, ia juga beralkali. Sebab itulah agaknya, orang tua dulu-dulu suka betul hidang tembikai untuk berbuka puasa. Harap panduan ni boleh diikuti dan kekalkan penghasilan susu kita. Kalau tak 'lalu' minum air kosong, boleh perahkan sedikit lemon atau limau sebagai penambah rasa. Mesti sedap punya!                

Salam,
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment