Wednesday 8 June 2016

SAMBAL TAHUN RESIPI OPAH

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com
Foto: Lensa Ijjas

Salam,

Setiap kali bulan puasa, saya akan pastikan lauk SAMBAL TAHUN ini ada. Sebabnya, lauk ini boleh tahan lama. Tambah pula, saya memang berselera makan lauk ini waktu bersahur mahupun kala berbuka.

Ada macam-macam versi sambal tahun yang pernah saya makan. Yang pernah saya makan, dimasak oleh kawan berketurunan Jawa, diletakkan kerang di dalammya. Sedap!!! Ada juga yang masak bersama perut lembu, kulit lembu dan udang juga. Tapi versi-versi ini, saya tak pernah makan lagi.

Apa-apa pun, bahan utama yang wajib ada dalam sambal tahun adalah lengkuas muda. Kalau tak muda, memang kurang kesedapannya. Selain itu, cili kampung dan santan pekat pun memainkan peranan dalam menghasilkan sambal tahun yang 'menjadi'. Saya kongsikan resipinya di sini untuk tatapan Ijjas Kids di masa hadapan. Manalah tahu kalau-kalau mereka nak masak sendiri nanti. Senang! dah ada resipi warisan onyang mereka sendiri.

Bahan-bahan:
Lengkuas muda secukupnya - dihiris nipis
Santan pekat daripada 1 1/2 biji kelapa
1 genggam ikan bilis (lebih pun boleh) - digoreng garing
2 genggam cili kampung (kalau suka pedas, boleh letak lebih)
1 biji bawang besar - dihiris nipis
Serbuk kunyit secukupnya
Garam secukup rasa


1. Rebus lengkuas sehingga betul-betul lembut.


2. Bila lengkuas dah lembut, masukkan cili kampung dan rebus sehingga cilinya berubah warna. Sesudah itu, toskan sehingga kering.


3. Tanak santan bersama bawang besar dan serbuk kunyit sehingga bertahi minyak.


4. Masukkan lengkuas dan cili kampung yang siap direbus tadi. Kemudian, perasakan dengan garam secukup rasa.


5. Masukkan ikan bilis yang telah digoreng garing terlebih dahulu. Masak sehingga kering dan boleh dihidang bersama nasi panas. Aduh.... sedapnya. 

Lauk sambal tahun ni nampaknya mula jadi kegemaran Nail Ariq. Nabiha juga sukakannya, tetapi sayang, lengkuas langsung tak diberani dicuba. Sudahnya, mommy lah yang kena kutip dan makan. Nuha pula nampaknya belum ada tanda berminat sebab bila nampak lauk ini, dia akan kata, "das... das.. (pedas)."

Salam, 
Jastina Ijjas
  


No comments:

Post a Comment