Monday, 20 June 2016

LIMAU ASAM BOI HOMEMADE

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com
Foto: lensa ijjas

Salam,

Saya susah nak berbuka puasa di luar dengan tiga handbags yang renek-renek ni. Makanya, mahu tidak mahu... saya kena berbuka puasa di rumah. Tidak kira lah saya masak sendiri atupun beli juadah di bazar Ramadan.

Bila disentuh soal minuman masa berbuka, saya ni jenis suka minum apa-apa jenis air yang masam-masam ataupun diletakkan asam boi. Bulan puasa begini, perasaan nak minum masam-masam mula lah menjadi-jadi. Jadi, pada cuti hujung minggu lepas, saya buat sendiri PATI LIMAU ASAM BOI untuk kegunaan masa depan apabila mahu diminum.

Cara nak buat pati ni ada bermacam-macam jenis. Ada juga yang perlu dimasak dulu, tetapi saya pilih cara yang paling senang. Nak tahu caranya, ikuti langkat-langkah berikut.

Bahan-bahan utamanya, sudah tentu limau kasturi dan asam boi serta gula (tiada dalam gambar... sebab terlupa nak di-enterframe-kan.)



Potong sikit bahagian hujung limau.



Perah dan tapis limau yang telah sedia dipotong. Tapi, jangan pula dibuang kulit limaunya ya...



Kulit limau tadi masih berguna... Langkah seterusnya, masukkan asam boi ke dalam kulit limau.



Akhir sekali... tuang air limau yang sudah ditapis bersama limau + asam boi dan gula secukup rasa ke dalam bekas plastik ataupun kaca. simpan dalam peti sejuk. dalam masa dua minggu ke tiga minggu ataupun sehingga kulit limau tu lembut, kita dah boleh guna pati limau asam boi ni untuk dibuat minuman.


Memandangkan kuantiti yang saya buat ni sedikit... maklum lah, target nak minum untuk empat orang je, nampak gaya sekali atau dua kali hadap lah ni. Setakat yang saya tahu, Nabiha pun suka minum air jenis ini. Untuk Nail dan Nuha, tak pasti pula.

Apa-apa pun, saya tidak lah pula sampai mahu mengajar mereka bertiga minum air seperti ini selalu. Tak berapa bagus... Walaupun kita sediakan sendiri di rumah, penggunaan asam boi itu tidak baik untuk kesihatan anak-anak. Sekali-sekala boleh lah.   

Akhir kata, selamat mencuba bagi anda yang gemar minum air ini ya. Harap perkongsian ini dapat memberi manfaat dengan 'mengajak' anda lebih rajin untuk buat pati limau asam boi sendiri. 

Salam,
Jastina Ijjas

2 comments:

  1. Replies
    1. senang kaedahnya... ni first trial... nanti nak try kaedah memasak lak...

      nak tengok kaedah mana yang paling sesuai dengan selera

      Delete