Tuesday 7 June 2016

FISIOLOGI PUASA

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com

Salam,

Perasan tak bila berpuasa, pada tempoh-tempoh tertentu kita rasa letih sangat. Tapi di suatu tempoh itu kita rasa badan segar dan seolah-olah bukan sedang berpuasa. Rupa-rupanya ada fasa-fasanya. 

Fasa 1: Hari 1 - 2
Gula dalam badan menurun. Sebab itu, jantung kita terasa perlahan degupannya. Glikogen juga ditarik keluar dari otot lalu menjadikan otot kita berasa lemah. Tindak balas badan pada fasa ini menjadikan mulut kita berbau, lapar, mudah pening dan rasa seperti mahu muntah. 

Fasa 2: Hari 3 - 7
Lemak dalam badan mula dipecahkan bagi tujuan penghasilan tenaga. Akan berlaku tindakan kimia daripada gliceride ke glicerol yang ditukarkan kepada glukosa. Dalam fasa inilah berlakunya proses detoksifikasi. 

Kesannya, organ detoksifikasi seperti paru-paru akan jadi kurang selesa. Kesan lain yang akan berlaku ialah badan dan kulit rasa berminyak. Yang seronoknya, dalam fasa ini, aktiviti sel darah putih meningkat lalu meningkatkan sistem antibodi.

Fasa 3: Hari 8 -15
Proses ditoksifikasi terus berlangsung dengan sel-sel mati dan rosak dikeluarkan daripada tubuh. Dalam masa yang sama tahap tenaga dipertingkatkan. Bagi yang memang ada penyakit, proses penyembuhan lebih mudah berlaku, malah penyakit lama juga dibaiki. walau bagaimanapun, ada kemungkinan kita boleh rasa sakit pada fasa ini.


Fasa 4: Hari 16 - 30
Badan kita mula selesa dengan amalan puasa. Proses pemulihan masih berlaku dan hasilnya pernafasan menjadi lebih baik dan kualiti darah meningkat.

Wahhh... sebab itulah Allah suruh kita berpuasa sebulan berturut-turut dalam setahun. Sebab nak beri peluang tubuh berehat dan cas semula. Lepas raya ni, cuba nak kuatkan semangat untuk puasa sunat Isnin dan Khamis lah... Boleh kekalkan momentum positif tubuh yang sedang cuba 'memperbaiki' diri... In sha Allah... semoga niat ini dipermudahkan.  


Salam, 
Jastina Ijjas 

No comments:

Post a Comment