Friday 10 June 2016

TIP ELAK LAPAR DAN DAHAGA

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com

Salam,

Bagi sesetengah orang, lapar dan dahaga tu jadi cabaran besar buat diri mereka. Tambahan pula kalau jenis orang yang suka tak ambil sahur, bersahur awal di tengah malam ataupun ambil makanan yang lambat dihadam masa bersahur.

Itulah sebabnya Nabi suruh kita bersahur. Lagi elok, kalau waktu sahur itu dilewat-lewatkan. Sahur tu penting ya! Ini untuk ingatan Ijjas Kids. Sahur tu membantu kita menahan lapar dan dahaga lalu membolehkan kita meneruskan rutin harian pada siang hari di sepanjang bulan Ramadan.

Kalau tak bersahur dengan betul, mulalah badan jadi lemah dan tidak bertenaga. Untuk mengelakkan masalah seperti ini berlaku, ada tip yang boleh kita amalkan.

1. Elakkan makan makanan yang berminyak dan berlemak ketika bersahur.

2. Jangan ambil makanan manis dan makanan yang tinggi Glisemik Indeks (GI) ketika sahur. Makanan yang mengandungi banyak gula dan tinggi GI boleh menyebabkan kita letih. Sebabnya, proses penghadaman berlaku dengan cepat.

3. Hindarkan minuman berkarbonat sebab ia boleh membuat badan letih. Sebaliknya lebihkan jus buah-buahan tanpa gula, susu dan air kosong.

4. Amalkan memakan kurma. Ia adalah makanan terbaik yang penuh khasiat dan boleh membekalkan sumber tenaga segera.

5. Elakkan daripada tidur selepas sahur. Cara ini sebenarnya akan membuatkan badan kita mudah penat kerana makanan masih belum dihadam ketika waktu tidur.

Apa lagi... Jangan lupa amalkan tip-tip ini kalau tak mahu lekas rasa lapar dan dahaga. Jangan lupa bersahur ya!

Salam, 
Jastina Ijjas

No comments:

Post a Comment