Thursday 9 January 2014

KELEBIHAN TAHNIK PADA PENYUSUAN SUSU IBU

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com
Foto: Fail Ijjas Familia

Salam,

Saya memang teruja apabila diajak berbicara tentang perkara yang sangat “dekat” dengan diri ini. Saya suka bercerita tentang laktasi ataupun penyusuan susu ibu. Oleh sebab itu, hari ini saya mengambil keputusan untuk menyentuh tentang amalan TAHNIK yang turut dikenali sebagai belah mulut.

Pengertian tahnik dari segi bahasa adalah mengunyah sesuatu dan meletakkannya di mulut bayi. Oleh sebab itulah ketika melakukan tahnik kepada bayi, seseorang itu perlu mengunyah manisan, kemudian meletakkannya ke keseluruhan mulut hingga bahagian rongga tekak bayi.

Pada zaman Rasulullah SAW, para bapa lazimnya meminta Nabi Muhammad SAW untuk melakukan tahnik ke atas bayi mereka. Dalam era masa kini kebiasaannya, orang yang diberi keutamaan untuk melakukan tahnik terdiri daripada individu yang alim dan berilmu seperti ustaz. Dengan demikian, sudah pasti ustaz berkenaan akan memanjatkan doa kesejahteraan khusus buat bayi selepas selesai bertahnik.

Sememangnya tahnik sunat dilakukan oleh orang yang warak. Dengan harapan bayi akan menjadi soleh, sama seperti orang yang melakukan tahnik ke atas dirinya. Jika tidak berpeluang mendapatkan orang alim, diri kita sendiri, suami ataupun ahli keluarga lain yang berwibawa pun boleh melakukannya juga.

Kebaikan melakukan tahnik ialah menguatkan bahagian otot yang bayi gunakan dalam proses penyusuan, lidah dan mulutnya. Jadi, ia dapat mempersiapkan bayi untuk belajar memahirkan diri menyusu susu ibu dengan sebaik-baiknya. Selain daripada itu, ia juga berupaya memberi bayi tenaga, merangsang penghasilan antibodi secara semula jadi dan mampu menimbulkan rasa tenang kepada si bayi.

Dalam melakukan tahnik, lazimnya buah kurma digunakan. Kurma dikunyah terlebih dahulu, kemudian diletakkan di atas jari telunjuk dan dimasukkan ke dalam mulut bayi. Seterusnya, isi kurma itu disapu ke bahagian lelangit, lidah hingga ke rongga tekak. Ia perlu dimulai daripada bahagian kanan ke kiri.

Sebelum melakukannya, bacalah Bismillah, surah Al-Fatihah dan diiringi selawat ke atas Rasulullah SAW. Dalam pada itu, jika tiada bekalan kurma, madu, air gula atau jenis manisan yang lain boleh dijadikan ganti. Namun, setahu saya elakkan penggunaan makanan manis yang telah dimasak seperti kuih-muih, coklat dan sebagainya.

Wajah Nail saat baru berusia satu hari.
Bercerita tentang pengalaman tahnik, saya sebenarnya tidak melakukannya selepas Nabiha dilahirkan. Hal ini berlaku kesan daripada sikap terlalu taksub dengan konsep penyusuan susu ibu secara eksklusif di mana bayi tidak boleh diberikan makanan atau minuman lain selain daripada susu ibu dalam tempoh enam bulan pertama selepas kelahiran. Betapa naifnya saya ketika itu. Sungguh! Saya bersalah kepada Nabiha kerana tidak merangsang dia untuk belajar menyusu dengan baik sejak dari awal.

Daripada situ, saya belajar daripada kesilapan. Saya mula “membuka” mata dan berfikir menggunakan logik akal. Tahnik adalah sunah Rasulullah SAW. Sudah tentu ia ada kebaikannya. Ya! Tahnik memang ada keistimewaan tersendiri dalam membantu ibu dan bayi menjayakan penyusuan susu ibu.

Secara logiknya, dengan melakukan tahnik, bayi bukan diberi makan kurma, sebaliknya cuma berpeluang merasai rasa manis kurma di kawasan dalam mulutnya sahaja. Ia tidak masuk ke bahagian dalaman tubuh bayi sehingga boleh mengganggu gugat proses penyusuan susu ibu.

Saya tekad melakukan sendiri tahnik ke atas Nail semasa berada di wad hospital kerana melihat daya hisapan Nail agak lemah sewaktu menyusukan dia selepas selamat melahirkan. Mungkin ia dipengaruhi oleh kesan sampingan pethidine yang saya ambil untuk mengurangkan rasa sakit kontraksi. Sedih melihat dia seperti mengantuk kala menyusu.

Selepas tahnik dilakukan, memang menakjubkan! Daya hisapan Nail semakin baik. Melihatkan dia mula mahir menyusu, berkobar-kobar semangat saya untuk terus menyusukan Nail dan cuba mengatasi rekod penyusuan Nabiha terdahulu.

Begitu kuat penangan tahnik kerana berjaya merangsang Nail untuk menyusu dengan sebaik mungkin. Dia berjaya memperoleh kolostrum secara terus daripada payu dara. Dahulu, Nabiha memperoleh kolostrum melalui sudu selepas saya memerah payu dara. 

Apa-apa pun, saya berbangga dapat menyusukan kedua-dua orang anak saya ini dengan susu ibu. Kini, impian saya ialah melengkapkan tempoh dua tahun menyusukan Nail yang masih berbaki lima bulan lagi. Jika diizinkan Allah SWT, in sha Allah saya akan terus menyusukan Nail sehinggalah dia sendiri secara suka rela mahu bercerai susu secara semula jadi.

Salam, 
Jastina Ijjas

2 comments:

  1. terlambat juga tahu pasal ini...ingatkan cuma acara adat saja hu hu

    ReplyDelete
  2. Tak apa... untuk next baby in sha Allah boleh praktikkan tahnik lepas bayi lahir.
    Bagi saya amalan belah mulut yang biasa dibuat dalam majlis cukur jambul just simbolik sahaja sebab jika ikut sunah tahnik dilakukan selepas bayi lahir. Itu yang sebetulnya.

    ReplyDelete