Wednesday 15 January 2014

URUTAN PERINEUM

Coretan: Intan Jastina Jamaluddin – intanjastina@gmail.com

Salam,

Hari ini, seawal pagi saya didatangi oleh seorang teman sekerja yang kini sedang hamil 33 minggu bertanyakan tentang URUTAN PERINEUM yang betul. Sebelum ini pun dia selalu bertanya jika ada apa-apa kemusykilan. Saya lihat dia begitu aktif dan interaktif dalam mencari ilmu tidak kira kehamilan, kelahiran dan penyusuan susu ibu. Jauh di sudut hati, saya bangga dengannya kerana inilah contoh baik untuk para ibu moden masa kini.

Suatu ketika dahulu saya pernah berkongsi pengalaman melahirkan Nail kepada teman-teman selepas cuti bersalin. Saya berjaya melalui proses kelahiran normal dalam masa yang singkat. Selain daripada izin daripadaNya, saya percaya ia adalah hasil daripada amalan menggunakan minyak kelapa dara sewaktu urutan perineum dilakukan.
         
Dalam usaha untuk bersalin secara normal, saya cuba melakukan urutan perineum supaya ia dapat meregang dengan baik apabila tiba masa untuk bersalin. Dalam masa yang sama saya mahu mengelakkan episiotomi kerana ini adalah kali pertama saya mahu bersalin secara normal. Dahulu, Nabiha dilahirkan secara caesarean kecemasan kerana kedudukan kepalanya senget. Ia hanya dapat dikesan setelah bukaan serviks 9sm!

Kalau diikutkan ibu hamil digalakkan melakukan urutan ini bermula daripada minggu ke-34 kehamilan sehingga tiba saat mahu melahirkan. Tetapi saya hanya memulakannya pada minggu ke-36. Semuanya salah sendiri kerana tidak membeli minyak kelapa dara dari awal lagi. Minyak jenis ini atau apa sahaja jenis minyak berasaskan sumber semula jadi baik digunakan. Kita boleh gunakan minyak zaitun dan minyak kelapa juga ya. Tetapi elakkan minyak bayi, jeli petroleum atau minyak lain yang ada sumber bahan kimia di dalamnya.

Saya mengurut perineum dua kali sehari. Biasanya selepas mandi pada waktu pagi dan malam hari. Sumber Internet ada menyatakan yang kita boleh meminta suami melakukan urutan ini. Tetapi saya lebih selesa melakukannya sendiri.

Memandangkan di akhir terimester, bilik air adalah antara lokasi yang sering dilawati untuk membuang air kecil, maka kita digalakkan untuk melakukan urutan perineum juga. Berdasarkan pengalaman sendiri, dalam kebanyakan masa saya tidak lakukannya tetapi tegar kepada peraturan dua kali sehari iaitu mengurut di waktu pagi dan petang.

Biarpun hanya mengamalkan urutan perineum hanya tiga minggu tetapi hasilnya memang memberangsangkan. Pembukaan serviks cepat dan tiada koyakan. Semuanya berjalan lancar. Tetapi agak malang buat saya kerana bidan tetap melakukan episiotomi bagi melancarkan kelahiran. Saya bersalin di Hospital Sungai Buloh yang mana trafik ibu bersalin sangat sesak. Jadi, saya reda walaupun pada asalnya mahu menghindarkan diri daripada episiotomi.

Berikut, saya susunkan langkah demi langkah urutan perineum. Semoga ada manfaatnya dan selamat berurut!

1. Cuci tangan terlebih dahulu. Pastikan juga kuku tidak panjang kerana ia mungkin mengandungi kuman yang boleh menyebarkan penyakit.

2. Sandar pada bantal di atas katil atau sofa sambil bengkokkan lutut. Kedudukannya adalah sama seperti mengangkang.

3. Sapukan jari dengan minyak pilihan. Saya gunakan minyak kelapa dara.

4. Masukkan jari telunjuk ke dalam dinding faraj. Lebih kurang 1 inci ke dalam faraj.

5. Empat jari yang lain perlu berada di bahagian punggung.

6. Tekan jari telunjuk ke bawah iaitu ke arah dubur dan ke tepi sehingga mengalami sedikit rasa tegang.

7. Terus lakukan langkah 6 dalam lebih kurang seminit atau dua minit.

8. Lakukan urutan ini sehingga meliputi keseluruhan perineum. 

9. Kemudian, lakukan senaman Kegel atau bahasa pasarnya, buat  kemutan pada bahagian faraj.  Sama seperti kita menahan kencing atau menahan angin keluar. Tahan selama 10 saat dan lepaskan 10 saat. Ulang semula sehingga 10 kali.

Salam,
Jastina Ijjas

2 comments:

  1. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Kurangkan risiko di jahit selepas bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti senanglah nak meneran. Baby besar pun tiada masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye... info ni memang setiap ibu mengandung perlu tahu... sebab ia sangat membantu.

      Delete